/, Uncategorized, Voedselkennis/10 dieetmythes die je dik, ziek en dom maken

10 dieetmythes die je dik, ziek en dom maken

[fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”0″ padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][one_full last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][title size=”1″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Biohacking met koffie. [/title]

Vorige week waren Johan en ik op de Biohacking conference in Helsinki. Biohacking heeft tot doel je systeem, in dit geval je lichaam, te optimaliseren door het te hacken.

Biohackers zijn dus in belangrijke mate bezig met hun lichaam en met hun gezondheid. Je kan niet optimaal werken en leven, als je systeem niet in orde is. Het lijkt wel een beetje mechanisch allemaal, maar hé, ons lichaam is echt wel een systeem en elk systeem kan gehackt worden.

Hoe hack je nu een lichaam? Wel door zo slim en efficiënt mogelijk acties te nemen op de volgende domeinen:

  1. je werk
  2. je slaap
  3. je beweging
  4. je voeding
  5. je geest

Dit zijn belangrijke domeinen om te optimaliseren, wanneer je maximaal van je leven wil genieten. En willen we dat niet allemaal?

[title size=”3″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Hoe begin je met biohacking? [/title]

De manier om in elk van deze domeinen vooruitgang te boeken is door te meten. Meten hoe goed je scoort in elk van deze domeinen, dan acties te nemen en uiteindelijk jezelf tot een hoger niveau te brengen.

Dit wordt tegenwoordig gemakkelijk gemaakt door Quantified Self, een methode waarbij je door middel van eenvoudige technologie jezelf meet. Denk bijvoorbeeld aan het aantal stappen dat je doet, aan hoe goed je slaapt, wat je eet, je hartslag, … noem maar op. There is an app for that!

[title size=”3″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Bekende biohackers. [/title]

Gelukkig hoeven we niet alles zelf meer te testen. Biohacking is een nieuwe wetenschap aan het worden. Biohacking vraagt niet alleen om meten, maar ook om experimenteren, want elk systeem, eg. lichaam, is anders. Een aantal biohackers, gaan daar wel heel ver in en komen zo tot resultaten die tot nu toe niet wetenschappelijk onderzocht werden. Het gevolg van hun experimenten en onderzoeken is zelfs dat een aantal aannames, die we hebben, totaal fout zijn.

[/one_full][one_fourth last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””]

Dave Asprey

[imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][/one_fourth][one_fourth last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””]

Tim Ferris

[imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][/one_fourth][one_fourth last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””]

Gary Wolf

[imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][/one_fourth][one_fourth last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””]

Kevin Warwick

[imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][/one_fourth]

Omdat het vandaag (donderdag 1/10/2015) wereld koffie dag is, start ik mijn artikelen reeks over biohacking met Dave Asprey, The bulletproof Executive.

Asprey gebruikt koffie namelijk als één van de biobacks, waarmee hij zoveel productiever en gezonder is.

[one_full last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][title size=”1″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Dave Asprey[/title][title size=”3″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Waar gaat bulletproof over? [/title]

Bulletproof Diet. Verlies tot 0,5 kg per dag, eis je energie en focus terug op en verbeter je leven. Dat is de belofte op de cover van Dave Asprey’s boek. Klinkt interessant.

Bovendien is Johan al een 6-tal maand aan het experimenteren met dit dieet, dat blijkbaar vooral onder succesvolle Amerikaanse ondernemers zeer populair is. Net als de meeste diëten zijn er een aantal regels en richtlijnen, waar we in een andere post zeker op terugkomen.

Aspret heeft ondertussen zoveel research gedaan en zelf zoveel experimenten uitgevoerd en gemeten dat hij nu een bedrijf heeft: bulletproofexecutive, gericht op ondernemers en zakenmensen die hun potentieel optimaal willen benutten, oa door hun voeding aan te passen.

[title size=”3″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]10 mythes, waar we allemaal in trappen. [/title]

Voor vandaag beperken we ons tot een aantal mythes. Zaken die we voor waar aannemen, maar die toch niet correct blijken. Hier even bij stil staan kan al een impact hebben op je gezondheid.

Het meest opmerkelijke aan het dieet is waarschijnlijk de bulletproof coffee, die je ’s morgens drinkt. Een halve liter vers gemalen koffie met …. grasboter en kokosolie (of MCT olie). Het recept vind je hier.

Koffie met 2 serieuze lepels vet dus. Op basis van Johan’s experiment kan ik wel bevestigen dat er kilo’s verdwijnen en dat hij boordevol energie zit. Als je elke ochtend alive & kicking om 4u50 uit je bed springt, dan ben je toch niet slecht bezig. Misschien voor mij een goed moment om het boek al eens te lezen. De rest van het dieet zien we later wel.

[/one_full][title size=”2″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Mythe # 1 – Als je teveel weegt en er niet in slaagt te vermageren, dan ben je lui[/title]

Hoe dikwijls heb jij je al slecht gevoeld omdat je een dieet niet langer dan 1 of 2 weken volhoudt. Misschien ben je niet te dik, maar wil je gewoon gezonder eten en ook dat blijkt moeilijker dan voorzien. Je wordt misschien boos op jezelf. Hoe moeilijk kan het zijn om iets meer karakter te tonen? Waarom heb jij niet wat meer wilskracht?

Een dieet volgen en volhouden wordt vaak gelinkt aan wilskracht. Wilskracht is echter geen onuitputtelijk bron. Je kan dagelijks volledig zonder vallen en het volstaat op dat moment niet om te beslissen er snel wat bij te maken. Lukt niet.

Eén van de oorzaken is het aantal beslissingen die we per dag moeten nemen. We worden daar letterlijk, weliswaar ongemerkt, moe van. Een nieuw dieet volgen of beter je levensstijl aanpassen, zorgt voor veel veranderingen, maw veel beslissingen te nemen. Een goed voorbereiding is dus onontbeerlijk. Moet je ’s avonds nog beslissen wat je zal eten? Veel kans dat het frieten of andere vettigheid worden. Nog beter is het wanneer een deel van je avondmaaltijd al klaar staat. Hoe minder moeite het kost hoe beter. Over de planning van je maaltijden volgt nog een aparte blog, ondertussen kan je al gebruik maken van onze Week menu plannen, die helpen je zeker een stap vooruit.

Hoe komt het dat onze wilskracht opraakt?

Ons brein is geëvolueerd om verschillende energielevels te gebruiken voor verschillende functies. De meest levensbedreigende krijgen uiteraard eerst en het meest energie. Wilskracht is niet levensbedreigend en staat dus niet vooraan in de lijst.

Je brein bestaat uit 3 delen:

  1. Reptielen brein. Dit deel van het brein regelt je vitale functies. Wanneer dit niet voldoende energie krijgt, dan sterf je. Einde verhaal. Dit deel krijgt het langst energie.
  2. Limbisch brein of emotionele brein. Dit deel controleert onze instincten, onze emoties, zoals bijvoorbeeld voedsel zoeken. Het helpt je te overleven, maar het werkt ons ook tegen:<ul><li>het is snel afgeleid&nbsp;</li><li>het wordt afgeleid door mechanismen die instaan voor het voortbestaan van het menselijke ras, sex dus.&nbsp;</li><li>het doet je alles eten wat er binnen handbereik is.&nbsp;Vieze goesting in voornamelijk suikers en vetten. Deze goesting is niet hetzelfde als honger, ook al denken we van wel. Deze zijn moeilijk te weerstaan.&nbsp;</li></ul>
  3. Neocortex of verstandelijke brein. Is pas miljoenen jaren na de andere ontwikkeld. Wanneer het op energie aankomt dan moet dit brein het stellen met de restjes. Wilskracht hoort hier thuis.

Om alle 3 je breinen optimaal te laten functioneren heb je dus voldoende brandstof nodig. Je hersenen bestaan uit vet en draaien ook op vet. Wanneer je dus een typisch laag-vet dieet volgt, dan krijg je al snel onvoldoende brandstof. Je neocortex is het eerste wat er moet aan geloven: weg wilskracht. Daar kan jij niets aan doen!

[title size=”2″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Mythe # 2 – je bent niet zo uitgehongerd als je zelf denkt.[/title]

Honger hebben of denken dat je honger hebt is een enorme tijdsverspilling. Je denkt voortdurend aan eten en al je aandacht gaat er naartoe. Weinig productief is dat. Wanneer je al eens een dieet volgde dan ken je het fenomeen wel. Je begint op maandagochtend en tegen de middag denk je al aan alle taartjes, frietjes en ander lekkers dat je niet meer mag eten. Je blijft er maar aan denken, tot je het niet meer uithoudt.

Terwijl je echter aan eten denkt, kan je niet gefocused aan je andere bezigheden werken. Bovendien ga je ’s avonds mentaal totaal uitgeput naar huis, waardoor je slechte keuzes maakt over je avondmaal en je avondbezigheden – lees in de zetel ploffen.

In deze materie spelen hormonen een belangrijke rol. Ook daarover meer in een ander artikel.

[title size=”2″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Mythe # 3 – Een laag vet dieet is gezond[/title]

Ah ja, die kennen we allemaal. De mythe van de light producten. Ontstaan in de jaren ’50 van de vorige eeuw, toen Ancel Keys met (achteraf bleek: vervalste) resultaten bewees dat vet ongezond was. Het was de oorzaak van hartfalen en aderverkalking.

Sinds dan is er een echte lighthype ontstaan, te beginnen met onder andere synthetische margarines. Nu wanneer je vet uit producten haalt, dan moet je er iets anders instoppen om ze enigzins eetbaar te houden. Je hebt de keuze tussen: suiker en proteïnen. Suiker is lekkerder en goedkoper dan proteïnen, dus de keuze is snel gemaakt. Sindsdien eten we grote hoeveelheden suiker en maisstroop en andere suikers, vaak zonder het te weten.

Probleem: je limbisch brein denkt dat er honger op komst is, want de inname van vet daalt drastisch en geeft het panieksignaal. HONGER! Zo veel mogelijk eten wordt de boodschap.

Goeie vetten bevatten echter meer energie/gram dan eender welk ander voedingsmiddel. Bovendien heeft dit weinig impact op je insulinepeil en dus op je bloedsuiker, doe het je cortisol hormoon (stresshormoon) niet stijgen en onderdrukt het je immuunsysteem niet – iets wat suikers dus wel doen.

Voldoende goeie vetten – omega 3 rijke vetten eten is dus belangrijk ook voor je brein. Is dat dan wel goed voor je gewicht, hoor ik je denken?

[title size=”2″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Mythe # 4 – Van vet wordt je vet[/title]

Sinds Ancel Keys, zijn we bang geworden van vet. Vet is de grote boosdoener. Bovendien lijkt de stelling van vet wordt je vet misschien ook wel logisch. De juiste vetten zijn echter juist goed voor ons en zorgen er voor dat we vermageren, ipv verdikken. Ze geven je een voldaan gevoel en laten je motor goed branden.

Onze hersenen werken op vet. Vet verminderen is hetzelfde als je brein uithongeren. Er bestaan gezonde en ongezonde vetten dat klopt.

[one_fifth last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][/one_fifth][three_fifth last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][content_boxes settings_lvl=”child” layout=”icon-with-title” columns=”1″ icon_align=”left” title_size=”20px” title_color=”” body_color=”” backgroundcolor=”” icon_circle=”” icon_circle_radius=”” iconcolor=”” circlecolor=”” circlebordercolor=”” circlebordersize=”” outercirclebordercolor=”” outercirclebordersize=”” icon_size=”” icon_hover_type=”” link_type=”” link_area=”” linktarget=”” animation_delay=”” animation_type=”0″ animation_direction=”left” animation_speed=”0.1″ margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””][content_box title=”Over vetten ” icon=”fa-star” backgroundcolor=”” iconcolor=”” circlecolor=”” circlebordercolor=”” circlebordersize=”” outercirclebordercolor=”” outercirclebordersize=”” iconrotate=”” iconspin=”no” image=”” image_width=”35″ image_height=”35″ link=”” linktext=”” linktarget=”_self” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=””]

  • Ongezonde vetten: transvetzuren: in industrieel bereid voedsel, margarines, fastfood, cakes, kant-en-klare maaltijden, gefrituurd voedsel, gebak. Het betreft hier onnatuurlijke, geraffineerde vetten.
  • Enkelvoudig onverzadigde vetten: zijn gezonde vetten en kunnen niet door het lichaam aangemaakt worden, we moeten ze dus eten. Je vindt ze in avocado’s, noten, olijfolie, lijnzaadolie, pitten.
  • Meervoudig onverzadigde vetten: de omega 3-6-9 vetten. Vooral de omega 3 vetten zijn zeer gezond. Ze verminderen extra bescherming tegen hartziekten en gaan ontstekingen en depressie te lijf.

Omega 3: in vette vis, walnoten, lijnzaad

Omega 6: zonnebloemolie, palmolie, maisolie –> met mate te gebruiken, want dikwijls hebben we hiervan een overschot.

  • Verzadigde vetzuren: vormen op zich geen probleem, maar gaan niet goed samen met koolhydraatrijke producten. Je vindt ze in dierlijke producten zoals boter en plantaardige producten zoals: kokosolie, kokosmelk, palmolie.

Voor warme bereidingen: Extra vierge olijfolie voor bakken en stoven op gemiddelde temperatuur en extra vierge kokosolie voor bakken en braden op hogere temperaturen. Boter, liefst biologisch en van grasgevoerde koeien (in bioplanet)

Voor koude bereidingen: Extra vierge olijfolie en oliën op basis van enkelvoudige en meervoudige onverzadigde vetten (notenolieën) zijn geschikt voor koude bereidingen zoals vinaigrettes, ze lenen zich niet voor hoge temperaturen.[/content_box][/content_boxes][/three_fifth][one_fifth last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][/one_fifth][title size=”2″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Mythe #5 – Minder calorieën = meer gewichtsverlies. [/title]

Die kennen we allemaal. Calorieën tellen! Minder in dan uit = gewichtsverlies. Dat klopt, maar dan wel in tijden van hongersnood. Wanneer je dit regelmatig probeert, krijg je het welbekende jojo-effect. Als je jezelf lang genoeg uithongert, dan wordt je uiteindelijk vanzelf dun. Maar wat is daar nu zo leuk aan? Voor mijn humeur is dit alvast geen goeie zet.

Bovendien krijg je last van insuline en leptine immuniteit (dat is niet goed), van een laag testosteronniveau en schildklierproblemen.

Onze eerste doelstelling is om ons lichaam te voeden en te verzorgen, het te verwennen, en niet het uit te hongeren.

Je hersenen hebben bovendien vet nodig. Maar liefst 25% van je calorie inname gaat naar je hersenen. Als je dus te weinig calorieën binnen neemt, gaat je brein er ook op achteruit. Voornamelijk je verstandelijke brein: dus je concentratie, je wilskracht, je focus. Omdat dit dieet zich richt tot mensen die hun hersenen hard nodig hebben, kan men dus gerust stellen dat calorieën schrappen, niet het beste idee is.

Bovendien wijzen testen met koeien uit dat de beestjes tot 30% meer vlees en vet aanmaken wanneer ze minder calorieën krijgen. De omgekeerde wereld dus. In Afrika probeerde men varkens vet te mesten met het overvloedig aanwezige kokosvet. De varkens vielen af! Akkoord, wij zijn geen koeien of varkens, maar waarom zou het ook bij mensen niet gelijkaardig werken. Genetisch gezien komen varkens trouwens voor 99,9% overeen met onze genen.

Focus dus op de kwaliteit van je voeding en op de voedingsstoffen die het bevat en niet op de calorieën.

[title size=”2″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Mythe #6 – Natuurlijk voedsel = per definitie goed voedsel[/title]

Eet dagelijks minstens 5 stukken fruit of groenten, wordt er wel vaker gezegd. Nu is fruit niet hetzelfde als groenten. Ik bedoel dan qua samenstelling. Fruit lijkt meer op snoep dan op groenten, het zit namelijk vol fructose ofwel suiker. Fruit is met andere woorden: natuurlijke snoep.

Oh mag je dan ook al geen fruit meer eten? Jawel, maar met mate. Fructose wordt door de lever namelijk opgeslagen als vet en dat is niet de bedoeling. Daarnaast vergroot fruit je hongergevoel en levert het de ideale voeding voor slechte bacteriën in je darmen.

Is fruit even slecht als snoep? Nee, natuurlijk niet. Het bevat ook veel goeie voedingsstoffen. Let alleen op met de hoeveelheden die je er van eet. Aanbeveling is max 25 gr fructose per dag, dat komt overeen met 2 appels.

[title size=”2″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Mythe #7 – Om gewicht te verliezen moet je veel sporten[/title]

Je voeding is echter veel belangrijker dan je lichaamsbeweging. Overdadig sporten brengt je lichaam is stress, waardoor je cortisolwaarden omhoog gaan. Hierdoor krijg je extra kilo’s.

Bewegen is echter wel gezond, maar je hoeft dus niet als een gek dagelijks 3 uur in de fitness door te brengen en te sporten tot je longen bijna uit je lijf branden. Doe elke dag een flinke wandeling, ga wat recreatief zwemmen, … Ik begin dit boek steeds leuker te vinden.

[title size=”2″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Mythe #8 – Koffie is slecht voor je [/title]

Ah ja, net als met rode wijn spreken de berichten en de wetenschappelijke onderzoeken mekaar tegen in deze materie. Volgens Asprey, is koffie niet ongezond (ah neen, hij drinkt er elke ochtend 1/2 liter van).

Het verschil zit hem in het soort koffie die je drinkt. Veel koffies bevatten blijkbaar schimmels. De Zuid-Amerikaanse single blend variëteiten zijn volgens hem de beste en natuurlijk zijn eigen bulletproof koffie. Tja, ik heb hier al op gelet in de supermarkt en ik ben er niet uit welke koffie ik nu wel of niet mag gebruiken. Verder uit te zoeken dus.

[title size=”2″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Mythe #9 – Zout is slecht voor ons [/title]

De dagelijks aanbevolen hoeveelheid zout is 6 gram per dag. En dat krijgen we al binnen als we regelmatig geproduceerde producten eten. Van nature hebben weinig producten zout in zich, dus is het goed om zout toe te voegen.

Wel ZOUT en niet het keukenzout dat je kan kopen in de supermarkt want dat is sodium. Synthetisch geproduceerd zout met aluminium erbij. Niet echt goed.

Nu hebben we wel zout nodig, onder andere om de zoutbalans in ons lichaam te regelen. Eet dan liefst natuurlijk zeezout

[title size=”2″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Mythe #10 – Gematigd en gevarieerd eten is het beste [/title]

Ook die horen we vaak. Logisch, want met alle nieuwe inzichten in voeding, weten we niet meer wat er nu wel of niet gezond is. Ik eet alles met mate, dus dat is goed, hoor je wel vaker vertellen.

Nochtans is dit slechts gedeeltelijk waar. Niet alles is voor iedereen goed. Sommige dingen zijn voor iedereen goed – denk groenten – en andere dingen zijn voor iedereen slecht – denk suiker en waarschijnlijk ook gluten. Er zijn echter ook heel wat producten die voor de ene persoon een neutraal effect hebben en voor anderen weer nadelige gevolgen opleveren – denk bonen en dierlijke melkproducten.

Het probleem is dat we de voeling met onze voeding zijn kwijtgeraakt. We stoppen veel te vaak iets in onze mond zonder er verder over na te denken. Een uur later voelen we ons doodmoe, opgeblazen of suf en we leggen geen link met onze voeding. Dat is ook moeilijk, want vaak weten we niet wat er precies in ons eten zit.

[/fullwidth][alert type=”custom” accent_color=”#d2d2d2″ background_color=”#6666a4″ border_size=”1px” icon=”fa-comment-o” box_shadow=”yes” animation_type=”0″ animation_direction=”left” animation_speed=”1″ class=”” id=””]Wat vind jij van deze mythes? Laat het weten via de comments. [/alert]
By |2015-10-01T10:54:17+00:00oktober 1st, 2015|Tips rond gezonde voeding, Uncategorized, Voedselkennis|1 Comment

One Comment

  1. Joke 09/10/2015 at 13:37 - Reply

    Volledig akkoord! ? super leesmateriaal.

Leave A Comment