[fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”0″ padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][one_full last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][title size=”1″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]10 mega foodtrends[/title]

Naast eten, zijn innovatie en trends één van mijn grote interessegebieden. Vorig weekend op de Anuga beurs zijn we dan ook langsgegaan op de trendzone, waar alle trends voor 2015 en 2016 netjes bij elkaar stonden. De presentatie werd verzorgd door Innova Market Insights. De voorgestelde trends waren zeker niet nieuw, maar het is altijd weer interessant om ze allemaal op een rijtje te zien. Trends worden door bedrijven gebruikt om te ‘voorspellen’ welke wensen van de klanten ze moeten invullen. Vroeger werd hiervoor marktonderzoek gebruikt, maar dit verliest steeds meer terrein omdat technologie steeds sneller zaken verandert, dat consumenten niet meer weten wat mogelijk is. Ingewikkeld? Ik geef een kort voorbeeld. Ongeveer 15 jaar geleden deed men een marktonderzoek in Nederland, naar GSM’s. De vraag was of de mensen geïnteresseerd waren in een mobiele telefoon. Meer dan 80% gaf aan daar totaal niet in geïnteresseerd te zijn. Nu, 15 jaar later, zijn er meer mobiele telefoons dan er mensen zijn op aarde.

[title size=”3″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Wat zijn trends eigenlijk?[/title]

Trends zijn in feite verschuivingen in de behoeften van klanten. Een aantal trendsetters gaan op zoek naar nieuwe manieren om aan onvervulde behoeften te voldoen, ze lossen ze meestal zelf op de ene of de andere manier op. Denk bijvoorbeeld aan de (her)opkomst van de barbier, die de baarden van de hipsters moet bijknippen. Meestal zijn het kleine bedrijven die hierop snel kunnen inspelen. Wanneer er voldoende mensen volgen, dan kan je van een trend spreken en dan spreekt men van een tipping point. Dit is het moment waarop een trend viraal gaat.

Vanaf nu is er geld mee te verdienen en zullen steeds meer bedrijven producten of diensten ontwikkelen om in te spelen op de behoeften. Voor bedrijven is het zeer belangrijk onvervulde behoeften van klanten te kunnen inschatten en te kijken op welke trend er voldoende mensen zullen instappen om er rendabele producten voor te maken.

Bedrijven moeten dus bijna steeds vertrekken vanuit mega en macrotrends (die over de verschillende sectoren aanwezig zijn). Een heel bekend voorbeeld van zo een megatrend is de vergrijzing van de bevolking in alle geïndustrialiseerde landen. Megatrends kunnen wel 30 jaar aanhouden en zijn dus heel geschikt voor bedrijven die hun productieproces moeten kunnen aanpassen.

Dan komen de macrotrends: deze zijn valabel voor een industrietak of over verschillende takken: bijvoorbeeld ecologie in de automobielsector. Macrotrends lopen meestal 10 tot 15 jaar.

Op het laagste niveau, heb je dan de consumenten trends. Deze zijn meestal veel korter van duur, ongeveer 5 jaar. En hebben vooral betrekking op een bepaald segment in de markt. Een voorbeeld hiervan zou bijvoorbeeld de glutenfree beweging kunnen zijn. Glutenvrije producten worden op de markt gebracht om te voldoen aan de groeiende behoeft van steeds meer consumenten aan producten zonder gluten.

Dan komen er nog hypes en rages, deze duren meestal maar max. 3 jaar en zijn enkel winstgevend op korte termijn, hoewel er dan tijdelijk heel veel geld mee te verdienen valt . Denk bijvoorbeeld aan de Gin&Tonic hype die er nu is. Waarschijnlijk wordt die hype binnenkort vervangen door whiskey.

[title size=”3″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Wat zijn Foodtrends? [/title]

Voeding en alles wat er rond hangt is een belangrijke sector. Bovendien is eten één van de basisbehoeften van de mens. Zonder eten kunnen we niet leven. Onze behoeften zijn echter steeds sneller aan het wijzigen, ook op gebied van wat we van onze voeding verwachten.

Eén van de belangrijkste trends is convenience, of gemak. Sinds we steeds meer 2-verdieners hebben is de tijd die we beschikbaar hebben om te koken steeds kleiner geworden. Over de jaren heen zijn er steeds meer producten ontwikkeld die hier op inspelen. Microgolf, fast food, bereide maaltijden, diepvriesproducten, …

En ook globalisering heeft de laatste jaren een belangrijke rol gespeeld. Daardoor kunnen we vandaag met gemak Indische curry maken, ceviche prepareren, couscous eten, …

Voeding is als mode op dat vlak en daar herkennen we allemaal trends. Welke kleuren zijn er in de mode, kort of lang, … net zo in voeding.

Willen of niet: je wordt er toch mee geconfronteerd. Begrijp mij niet verkeerd, trends zijn zeker een goed ding, want ze geven ons meer mogelijkheden. Bovendien is de keuze aan jou in hoeverre je hierin wil meegaan.

Benieuwd geworden? Ik vertaal hieronder de eerste 5 trends van Anuga naar wat dat voor jou kan betekenen.  De volgende 5 komen volgende week.

[/one_full][title size=”3″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Trend # 1: From clean to clear[/title][three_fifth last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””]

De trend naar minder industrieel geproduceerd eten zet zich verder. Hoera!!!

Bovendien wordt het tijd om meer duidelijkheid te scheppen in wat biologisch, natuurlijk, gezond nu eigenlijk is. Vaak worden deze termen te pas en te onpas gebruikt op verpakkingen. De consumenten koopt vol goed vertrouwen dozen natuurlijk en gezond. Maar is dat dan ook wel zo?

Hoe gezond zijn die gezonde ontbijtgranen die we onze kinderen voorschotelen? Mag dat etiket dan wel nog op de doos gezet worden.

De labels op verpakkingen worden dus duidelijker. En niet alleen de labels ook de etiketten. Want suiker bijvoorbeeld kan onder wel 10 benamingen in een product zitten, waar de consument geen flauw benul van heeft. Het wordt zeker een vast een plus voor zowel bedrijven als klanten wanneer we weer alles begrijpen wat er op het etiket staat.

Ook is er een verschuiving van wat er niet meer in zit naar wat er dan wel inzit: volledig handgemaakt, met natuurlijke producten, …

[/three_fifth][two_fifth last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][/two_fifth][separator style_type=”none” top_margin=”” bottom_margin=”” sep_color=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”” class=”” id=””][title size=”3″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Trend # 2: Convenience for foodies. [/title][two_fifth last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][/two_fifth][three_fifth last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””]

Homecooking is in, maar dat wisten wij bij Keukenrevolutie al lang! Opnieuw Hoera!

Deze trends wordt gevoed door gezondheidseisen (we zijn ons steeds meer bewust van de impact op onze gezondheid), maar ook door economische eisen (het leven lijkt steeds duurder te worden en thuis zelf koken is goedkoper dan uit eten te gaan).

Dat homecooking populair is, heeft ook te maken met een sociaal aspect: we delen onze kookkunsten met de wereld, via instagram, pinterest, en allerlei wedstrijden. Denk maar aan Vlaanderen’s beste hobbykok, SOS Piet, …

Er komen steeds meer producten op de markt die je helpen om makkelijk en eenvoudig thuis te koken. Of ze allemaal even gezond zijn, valt nog af te wachten. Maar goed, hoe meer mensen er terug thuis koken, hoe beter.

Door zelf je voeding te maken zie je wat er in gaat, je wordt er steeds bewuster van en zal steeds meer kiezen voor natuurlijke en onbewerkte producten.

De uitdaging voor bedrijven is om homecooking makkelijker te maken.

[/three_fifth][title size=”3″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Trend # 3: Marketing voor Millenials [/title][three_fifth last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””]

Millenials of Generation Y zijn geboren tussen 1985 en 2000. Momenteel maken ze 25% van de Europese bevolking uit en wereldwijd tot 33%. Ze verschillen van de vorige generaties doordat ze sociaal actiever zijn, altijd online zijn en heel duidelijke en soms zelf expliciete taal gebruiken.

Een no-nonsense aanpak, zonder verborgen agenda.

Belangrijk voor deze generatie is bovendien het verhaal achter het product, voor steeds meer bedrijven wordt storytelling een nieuwe marketingtak. Duurzaamheid en eerlijke handel zijn belangrijke waarden en dat weerspiegelt zich in de producten die ze willen kopen. Ze zijn dan ook echt fan van bepaalde merken.

[/three_fifth][two_fifth last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][/two_fifth][title size=”3″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Trend # 4: Ontbijtsnacks [/title][two_fifth last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][/two_fifth][three_fifth last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””]

Ontbijt, dat wordt al langer niet meer met het gezin aan tafel genuttigd. We hebben ’s morgens gewoon te weinig tijd en proberen snel onderweg nog iets te eten. Ook onze kinderen krijgen steeds vaker hun ontbijt mee in de schooltas.

Producten als snackbars, havermout in een potje, koekjes, noem maar op. Ze claimen je meer energie en een voldaan gevoel tot de middag te geven.

Niet alleen ’s ochtends zijn kant-en-klare snacks met een gezonde toets populair. We eten ze ook ’s middags en ’s avonds in de zetel. Kleine en handige verpakkingen met ‘bite-size’ snacks er in.

Onze behoeften zijn anders naargelang het moment van de dag: ’s morgens willen we energie, ’s middags willen we gevoed worden en ’s avonds hebben we nood aan warmte en gezelligheid. Voor elk moment de juiste snack in de juiste verpakking.

[/three_fifth][title size=”3″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Trend # 5: Goeie vetten & goeie koolhydraten [/title][three_fifth last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””]

Verguisd in het verleden: vet en koolhydraten, maar nu weer helemaal in, tenminste de goeie varianten ervan.

Vetten: Jarenlang werd ons verteld dat we dik werden van vet, in het bijzonder boter, te eten. Helemaal fout, zo blijkt nu. Integendeel ons lichaam heeft vet nodig om goed te kunnen werken. Zo is er nu ook het LCHF dieet (low carb, high fat), maar daar kom ik later nog op terug. Vetten zijn terug van weggeweest en dat is goed nieuws, want vet zorgt voor smaak. Zo raken we misschien nog van de verslaving naar alleen maar zoete smaken af.

Koolhydraten: Tegenhangers komen ook steeds vaker met goeie koolhydraten op de proppen. En dan niet onder de vorm van witte pasta en wit brood, maar de volkoren variant, de onbewerkte vorm van het graan. Vooral oude granen: spelt, teff, haver, … en zaken als quinoa zijn heel erg hip.

Ook in allerlei nevenproducten zijn koolhydraten populair, denk maar aan haverdrank, haverroom, haverpasta, rijstpasta,…

[/three_fifth][two_fifth last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][/two_fifth][/fullwidth][alert type=”custom” accent_color=”#d2d2d2″ background_color=”#6666a4″ border_size=”1px” icon=”fa-comment-o” box_shadow=”yes” animation_type=”0″ animation_direction=”left” animation_speed=”1″ class=”” id=””]Wat denk jij van deze trends? Iets voor jou, of toch maar niet? Laat het weten in de comments. [/alert]