Hoe kan je stoppen met suiker te eten?

[fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][one_fifth last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][/one_fifth][three_fifth last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][title size=”3″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]3 methodes om je suikerverbruik drastisch te verminderen.[/title][/three_fifth][one_fifth last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][/one_fifth][one_full last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””]

Om deze suikervrije maand af te sluiten, zet ik nog eens op een rijtje hoe je je suikerverbruik kan verminderen. En ook waarom je het zou verminderen.

We leven in drukke, stressvolle tijden, waarbij we zo gewend geraakt zijn aan snelle oplossingen (daar heeft technologie voor gezorgd: we bestellen online en de dag erna is het pakje er, we openen onze smartphone en zien waar er leuke restaurants in de buurt zijn, …) dat we vaak voedsel consumeren dat niet goed voor ons is, maar ons wel op korte termijn even een goed gevoel heeft. We zijn onze lange termijn visie kwijt. Een bedrijf dat enkel op korte termijn denkt, zal het niet lang trekken. Net hetzelfde geldt voor ons lichaam.

Statistisch gezien worden we alsmaar ouder, dat is natuurlijk goed nieuws. Daar staat wel tegenover dat steeds meer mensen vanaf hun 40ste chronische lasten krijgen, waardoor we in feite niet alleen langer leven, maar ook langer ziek en miserabel zijn. Zo bekeken is het al wat minder leuk, niet?

We hebben niet alles in de hand. De (vervuilde lucht) die we inademen, de hormonen in het drinkwater, geluidsoverlast, … het overkomt ons, zo is de wereld nu. Maar maken we niet zelf de wereld en zijn niet alle kleine inspanningen een stap in de goeie richting?

We hebben evenwel impact op wat we in onze mond steken. Ik geloof zelf dat we als consument de industrie kunnen aanmoedigen, gezondere en betere voeding te maken. Door ons lot in eigen handen te nemen en bewust te kiezen voor voeding die ons een lang en gezond leven schenkt. Voeding is één van de belangrijkste factoren voor een gezond lijf. Wil je het niet doen voor jezelf? Wat dan met je kinderen?

Ben je gemotiveerd gezonder te leven? Begin dan alvast met het minderen van je suikerverbruik. We gebruiken immers 2 tot 3 keer teveel suiker, elke dag! De sleutel ligt volgens mij in het koken van je eigen potje, dan heb je zicht op wat er in je voeding gaat. Begin dus alvast met vaker zelf te koken met natuurlijk producten: veel groenten, wat vlees en een beetje aardappelen of pasta als je niet zonder kan. Vermijd verder zoveel mogelijk industriële producten en zwaarbewerkte producten zoals wit brood, witte pasta,… en natuurlijk suikerrijke snacks en koekjes. Eet in de plaats steeds herkenbaar eten (zoals een appel, een peer, een wortel,…)

Volg ook deze 3 stappen om verder te snoeien in je suikerverbruik en je een pak energieker, gezonder en een paar kilo’s lichter te voelen.

[/one_full][one_third last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][tagline_box backgroundcolor=”#e8e8e8″ shadow=”no” shadowopacity=”0.7″ border=”1px” bordercolor=”#6d6d6d” highlightposition=”top” content_alignment=”center” link=”” linktarget=”_self” modal=”” button_size=”” button_shape=”” button_type=”” buttoncolor=”” button=”” title=”1. Herken de oorzaak ” description=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][/tagline_box][/one_third][one_third last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][tagline_box backgroundcolor=”#e8e8e8″ shadow=”no” shadowopacity=”0.7″ border=”1px” bordercolor=”#6d6d6d” highlightposition=”top” content_alignment=”center” link=”” linktarget=”_self” modal=”” button_size=”” button_shape=”” button_type=”” buttoncolor=”” button=”” title=”2. Verander je eetgewoonten” description=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][/tagline_box][/one_third][one_third last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][tagline_box backgroundcolor=”#e8e8e8″ shadow=”no” shadowopacity=”0.7″ border=”1px” bordercolor=”#6d6d6d” highlightposition=”top” content_alignment=”center” link=”” linktarget=”_self” modal=”” button_size=”” button_shape=”” button_type=”” buttoncolor=”” button=”” title=”3. Verander je gedrag” description=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][/tagline_box][/one_third][one_full last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”#ededed” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]1. Herken de oorzaak.[/title][imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”center” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe]

1. Suiker is verslavend.

Net zoals bepaalde drugs zorgt suiker voor een euforisch effect dat getriggerd wordt door het massaal vrijgeven van dopamine, het chemisch element dat ‘plezier’ controleert in je brein. Als we suiker zien dan start de aanmaak en voelen we ons beter.

Wanneer de suiker in je mond komt, start de aanmaak van deze dopamine. We voelen ons onmiddellijk beter en gelukkiger.

Het probleem begint wanneer de suiker in je lever aankomt. Suiker bestaat uit glucose en fructose.

We hebben absoluut glucose nodig om te overleven, maar glucose wordt ook door ons lichaam aangemaakt en bevindt zich eveneens in groenten. De glucose wordt direct als energie gebruikt en onze bloedbaan ingestuurd. Hoe ‘trager’ de suikers (uit groenten, fruit,..) hoe trager ze in de bloedbaan komen en hoe beter voor onze bloedsuikerspiegel. Hoe sneller de suikers (snoepjes, koekjes,…) hoe meer onze bloedsuiker schommelt en hoe ongezonder.

Fructose daarentegen wordt door onze lever opgeslagen als vet voor moeilijke tijden. Alleen,… er zijn geen moeilijke tijden meer, want we hebben suiker in overvloed. Onze reserves worden dus steeds meer aangevuld! Bovendien verhoogt hierdoor de LDL cholesterol in je bloed en dus niet bepaald door vetten.

Denk er ook aan dat suiker vele namen kent en dat ook natuurlijke suiker (honing, agave, …) gewoon suiker is.

[imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”center” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][separator style_type=”none” top_margin=”” bottom_margin=”” sep_color=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”” class=”” id=””]

2. Er zijn andere manier om energie op te doen

Een appelflauwte, een suikerdipje, … je kent het wel. Je voelt je een beetje flauw, een beetje moe en je denkt bij jezelf: ik heb wat suiker nodig. Dat klopt! Je hebt trage suiker nodig. Neem dus een stuk fruit, een hardgekookt eitjes, wat dadels, een kopje soep, … Neem een korte pauze en ga even wandelen, want ook dat zorgt voor nieuwe energie.

Vermijd snelle suikers zoals een snoepreep of koffie met 3 klontjes suiker. Deze geven je kort wel meer energie, maar zorgen 1 uur later alweer voor de terugslag, waardoor je nog meer dipjes krijgt.

[imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”center” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe]

3. Impulsief moment, emotioneel?

Vaak zijn het onze emoties: stress, verdriet, depressie, zenuwachtigheid, … die ons suiker doen eten. Zelfs het idee dat we een beloning verdiend hebben, kan ons naar suiker doen grijpen.

  • Suiker doet endorfines vrijkomen die ons een rustiger gevoel geven. Probeer een manier te vinden om dit zonder suiker te doen. Adem bijvoorbeeld een paar keer diep in en uit, mediteer 5 minuten en probeer je zin in zoet 20 minuten uit te stellen.
  • Beweeg meer, zoek een hobby, lees een boek of luister naar muziek. Zorg voor afleiding.
[/one_full][one_full last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”#ffffff” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]2. Verander je eetgewoonten.[/title][imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”center” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe]

1. Verban suiker volledig

In het Engels zegt men ‘go cold turkey’. Ban gedurende 21 dagen alle suiker uit je leven. Alle suiker! Ook de natuurlijke suiker en de zogezegd gezonde alternatieven. De doelstelling is je smaak terug te zetten naar een natuurlijke smaak.

Onze smaak is de laatste decennia veel zoeter geworden. Zelfs natuurlijk bittere dingen, maken we zoeter. We strooien bijvoorbeeld suiker op witloof of in de tomatensaus. Waarom eigenlijk?

Het is onmogelijk om totaal geen suiker meer te eten, aangezien ook groenten en fruit suiker bevatten. Zoals gezegd, we hebben ook wel suiker nodig en zoet is een smaak als alle andere, dus ook die hebben we nodig. Probeer echter nergens suiker aan toe te voegen.

De eerste week zal wellicht heel heftig zijn. Je kan misschien wel ontwenningsverschijnselen krijgen zoals hoofdpijn,… Maar na 2 weken zal je je energieker dan ooit voelen, wordt je huid glanzend en heb je een veel beter humeur.

Wanneer je na een week of twee eens een snoepje eet, zal je merken dat je het veel te zoet vindt.

[imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”center” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe]

2. Reset je smaakpapillen

We zijn verlekkerd op zoete smaken en de andere smaken die worden verwaarloosd. Maak er een experiment van om ander smaken te leren waarderen: bitter, zout, zuur en umami.

Experimenteer dus met ander keukens: de Oosters, de Aziatische, … en met ander smaken.

In de plaats van alle suiker te bannen in één keer, zou je dus ook kunnen afbouwen, zodat je systematisch gewend raakt aan minder zoet en aan ander smaken.

[imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”center” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe]

3. Vervang suiker door groenten en gezonde vetten.

Om je langer verzadigd te voelen en minder snel een dipje te krijgen is het belangrijk om voldoende vezels te eten. Probeer bij elke maaltijd groenten of eiwitten en vetten te eten. Je wordt niet vet van vet. Goed vet uiteraard. Neem een avocado of groene bladgroenten.

[imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”center” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe]

4. Schrap alle frisdranken

Fisdrank, fruitsap en waters met een smaakje, zijn lege calorieën. Vind je het moeilijk om gewoon water te drinken, doe dan zelf een schijfje citroen, wat gember of munt in je fles water, dat zorgt voor een lekkere smaak. Zie je het echt niet zitten om zoveel water te drinken? Maak dan eventueel wat zelfzekerst fruitsap. Dat bevat natuurlijke suikers en vezels en je doet er zelf natuurlijk geen extra suiker bij.

Als je een echte fan bent van frisdranken, ook de light versies, dan schrap je al heel wat suiker uit je dagelijks menu. Doen dus!

[imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”center” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe]

5. Sla geen maaltijden over.

Wanneer je maaltijden overslaat, dan zakt je bloedsuikerspiegel te sterk, waardoor je een ‘appelflauwte’ krijgt. Dat doet je zin in suiker stijgen. Wanneer je regelmatig eet, blijft je bloedsuiker veel stabieler en zal je vanzelf veel minder zin in suiker hebben.

[/one_full][one_full last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”#ededed” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]3. Verander je gedrag[/title][imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”center” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe]

1. Krijg meer grip op je brein en beweeg.

Ben jij een emotionele eter? Zit er een koekje in je mond voor je het weet? Mindfulness, yoga of simpelweg meer bewegen kunnen helpen. Wanneer je leert omgaan met je verschillende gevoelens en ze op een andere manier leert verwerken dan door te eten, kom je een hele stap voorruit.

[imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”center” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe]

2. Vind een partner

Ga op zoek naar vrienden of collega’s die ook de uitdaging willen aangaan. Bespreek de gevolgen van suiker met je partner en je kinderen en maak er een spel van. Hoe meer je omgeving je steunt, hoe makkelijker het wordt. Het spreekwoord: “Samen sta je sterk” s hier van toepassing.

Neem eventueel een coach, zo kan je gaan kijken of er eventueel blokjes zitten in je mindset en eerst en vooral daarmee aan de slag gaan.

[/one_full][/fullwidth]

Leave A Comment