[fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ enable_mobile=”no” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”0″ padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][three_fourth last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””]

Dit is een recept voor als je werkelijk heel weinig tijd hebt om te koken. Bovendien heeft het een extra voordeel en dat is dat zelfs kinderen op die manier broccoli eten, tenminste bij die van mij is het zo gelukt. Want sommige groenten lusten ze niet, maar in puree dan weer wel. Aardappelen en in het bijzonder gepureerde aardappelen hebben een hoge glycemische index, dit wil zeggen dat na het eten ervan je bloedsuiker sterk de hoogte inschiet. Dit proces kost je veel energie. Om die reden proberen wij zoveel mogelijk aardappelen te vermijden en ze te vervangen door alternatieven. Wat groenten betreft zal je versteld staan hoe lekker groentenpurees zijn, zelfs zonder patatjes.

Ik ben fan van Pascale Naessens. Enfin fan, ik vind wat ze doet bewonderenswaardig. Ik hou van haar serviesgoed en heb ondertussen al haar boeken – met dank aan Jan voor het laatste boek. Uit haar boeken maak ik regelmatig iets klaar, omdat al haar gerechten heel erg lekker en vooral ook makkelijk zijn. Het idee van het combinatiedieet lijkt mij ook wel wat en het sluit ook enigszins aan bij het Paleodieet. Niet dat ik nog kan volgen met al die dieet, maar ergens houdt het wel steek. Net als Johan ben ik voorstander van experimenten, zo kan je dingen proberen en zelf evalueren of ze voor je werken. Even wat minder aardappelen eten en zien wat dat doet met mijn gewicht en mijn energie lijkt mij een tof experiment.

In Amerika is het Paleo (of het oerdieet) dieet zeer populair. Wat betreft hun vleeskeuze is het zaak om te kiezen voor grasgevoerde koeien. Nu is het in de States wel wat slechter gesteld met de kwaliteit van industrieel vlees dan in Europa, hormonen en antibiotica zijn er immers minder gereguleerd, maar toch kan het geen kwaad om ook zelf iets bewuster kwaliteitsvlees te kopen. Kijk bijvoorbeeld eens of er in de buurt geen goeie boerderijslagerij is of een bioslager? Of een echte slager, waar je vragen aan kan stellen, die misschien zelf zijn koetjes kweekt.

You are what you eat is een bekend gezegde, maar dat geldt dus ook voor wat ons eten eten. Hoe kwalitatiever deze dieren gevoed werden, hoe beter de grond waarop onze groenten groeien, hoe beter het eindresultaat.

You are what your food eats

Ik wil hier echt niet beweren dat het vlees dat we in de supermarkt kopen niet goed is. Maar hoe langer hoe meer vraag ik mij toch af of op grote schaal geproduceerd voedsel wel de beste keuze is. Ik koop liever bij kleine lokale beenhouwers of boeren waar ik kan zien waar de producten vandaan komen. Kost dat meer? Jawel. Maar ook dat vind ik minder erg. Zo kunnen kleine boeren blijven bestaan, kunnen dieren weer een beter leven leiden en ach, ikzelf kan natuurlijk wel wat minder eten. Minder, maar beter vlees. Dat klikt goed, vind ik.

[/three_fourth]

[one_fourth last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][tagline_box backgroundcolor=”#ffffff” shadow=”no” shadowopacity=”0.7″ border=”1px” bordercolor=”#d4d0cd” highlightposition=”top” content_alignment=”left” link=”” linktarget=”_self” modal=”” button_size=”” button_shape=”” button_type=”” buttoncolor=”” button=”” title=”Tips: ” description=”Gebruik ook de stam van de broccoli zo verspil je minder” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][/tagline_box]

[tagline_box backgroundcolor=”#ffffff” shadow=”no” shadowopacity=”0.7″ border=”1px” bordercolor=”#d4d0cd” highlightposition=”top” content_alignment=”left” link=”” linktarget=”_self” modal=”” button_size=”” button_shape=”” button_type=”” buttoncolor=”” button=”” title=”Gezond want: ” description=”We gebruiken geen aardappelen en  toch hebben we een lekkere puree” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][/tagline_box][/one_fourth][/fullwidth]

 

brocollipuree-met-biefstuk

Biefstuk met Broccoli

5 van 1 stem
Voorbereidingstijd 15 min
Bereidingstijd 20 min
Totale tijd 35 min
Gang Makkelijk doordeweeks
Porties 4 personen
Ingrediënten
  
  • 700 gram rundsbiefstuk dikte, volgens eigen voorkeur
  • 4 stuks broccoli
  • 2 teentjes knoflook
  • peper
  • zeezout
  • olijfolie
  • nootmuskaat
  • pakje gemengde sla

Instructies
 

  • Snij de broccloi in roosjes, je kan ook de stengels gebruik wanneer je die eerst schilt en dan in blikjes snijdt
  • Kook de broccoli gaar in een grote kom met gezouten water. Voor groene groenten is het belangrijk om ze in een grote kom te koken. Zorg dat het water vooraf kookt en dat er relatief veel zout is toegevoegd - dat helpt om de kleur te bewaren. Plaats geen deksel op de pot, om dezelfde reden.
  • Giet de broccoli af en laat schrikken onder koud water.
  • Doe de look in de kom met de olijfolie en laat hem zacht worden, voeg dan de broccoli toe en pureer ham met een stamper. Je kan ook de broccoli en look in een blender doe, dan krijg je een mooiere puree. Voeg eventueel nog een beetje olijfolie toe om de puree smeuïger te maken en kruid met peper en zout en redelijk wat muskaatnoot
  • Bak het vlees naar eigen voorkeur in een pan met boter of olijfolie. Kruid met peper en zout.
  • Maak quenelles van de broccoli puree, of doe in een dresseerring, en snij het vlees in mooie plakken. Zo krijg je een mooi bordje. Serveer er een gemengde sla bij naar voorkeur
  • Tip. De borden mooi dresseren helpt ons om minder te eten. Ten eerste schep je minder op je bord. Ten tweede: de pannen blijven veilig in de keuken, dat voorkomt dat je blijft scheppen aan tafel.