///Biohacking: Waarom je beter periodiek vast als je gewicht wil verliezen.

Biohacking: Waarom je beter periodiek vast als je gewicht wil verliezen.

[fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”0″ padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][one_full last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][title size=”1″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Periodiek vasten[/title]

In het artikel van vorige week over Dave Asprey bekeken we een aantal mythes die je dik, dom en vooral ook ziek maken. Deze week wil ik het met jullie hebben over periodiek vasten. Dit is één van de pijlers van het bulletproof dieet van Asprey.

Het is echter niet alleen Asprey die het dieet aanbeveelt. Ook Timothy Ferris had het er over in zijn boek: the 4-hour body en het werk onder andere in de U.K enorm populair als het 5:2 dieet.

Het is allemaal zo gek nog niet. Wanneer we naar onze geschiedenis kijken dan was vasten een normaal iets. Misschien gelinkt aan religie, maar wellicht zitten ook daar andere voor de hand liggende redenen achter, maar toch, het komt in de meeste culturen voor. Een periode van vasten.

Het lijkt misschien drastisch en vooral ook dramatisch om een tijdlang niet (of veel minder) te eten, maar het is wel logisch. Af en toe heeft je lichaam rust nodig en moet het de kans krijgen om te ontgiften en te herstellen.

Sla nu niet meteen in paniek wanneer je het woord vasten hoort. Vasten krijgt een totaal andere betekenis door er het woordje periodiek voor te zetten.

[title size=”3″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Wat is het?[/title]

Periodiek vasten is geen dieet. Nogmaals: het is GEEN DIEET. Ben je al een beetje gerustgesteld? Wat is het dan wel? Het is een eetpatroon, waarbij je gedurende langere periode niet eet. Je integreert regelmatig periodes in je maaltijdplanning, waarbinnen je niets eet.

Dit zegt dus niets over wat je in de andere periodes wel eet (hoewel we natuurlijk allemaal weten welke voeding goed en niet goed is). Alleen dat je bepaalde periodes niets eet. Het heeft ook niets te maken met calorie restrictie, het bepaalt alleen maar wanneer je wel en niet mag eten.

Door dit te doen zal je jezelf beter voelen en meer energie krijgen.

Door onze huidige stressvolle levensstijl eten we op de meest onmogelijke momenten. Het ontbijt? Daar is toch geen tijd voor en vergaderingen lopen de ganse dag door, dus de lunch? Ja, die nemen we snel even tussendoor om 3 uur in de namiddag of zo. ’s Avonds eten? Als we geluk hebben, kunnen we nog snel een bord in de microgolf schuiven rond 10 uur ’s avonds, want vroeger zijn we niet thuis geraakt.

Misschien gaat het er bij ju nog niet zo extreem aan toe, maar toegegeven, we vinden het normaal om de ganse dag en een stuk van de nacht door te eten. Hierdoor krijgt onze spijsvertering niet de tijd om te rusten of om de nodige afvalstoffen uit ons lichaam te verwijderen.

[title size=”3″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Wat zijn de voordelen? [/title]

Al verschillende decennia wordt er onderzoek gedaan naar waarom we (zouden moeten) vasten. Wie vast heeft een beter geheugen, meer concentratie en meer energie. Het heeft voordelen voor je hart, het maakt je sterker en zorgt voor gewichtsverlies.

Dus toch een dieet? Misschien nog veel efficiënter. Recente studies kwamen met cijfers van 3% tot 8% gewichtsverlies over een periode van 24 weken. Dat is beter dan de meeste diëten. Je verliest er bovendien vooral buikvet meer en minder spieren, dan met traditionele diëten.

[title size=”3″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Hoe komt het dat je er gewicht meer verliest? [/title]

Terwijl je vast neem je minder calorieën op, dat is de meest eenvoudige uitleg. Maar dar komt nog bij dat je doordat je vast, je verbranding hoger zet. Je neemt niet alleen minder calorieën op, je verbruikt er ook meer. Twee keer winst.

Het nieuwe eetpatroon verandert je hormonen. Het zorgt er voor dat je lichaam meer vetverbrandend hormoon produceert (norepinephrine) en tegelijkertijd verlaagt het je hongerhormoon. Het verlaagt ook je insulinepeil en verhoogt het menselijke groeihormoon. Al deze zaken samen zorgen er voor dat je metabolisme tussen de 3 en 14% meer verbruikt.

In mensentaal: Periodiek vasten zorgt er voor dat je lichaam beter werkt. Een echte biohack dus! De verandering in je hormonen zorgt er voor dat opgeslagen vet opgebruikt wordt en je wordt minder vatbaar voor bloedsuikerschommelingen. Je lichaam gebruikt dus ook het voedsel dat je eet veel beter. Dubbele hack!

[title size=”3″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Wat gebeurt er met je lichaam wanneer je vast? [/title]

Je lichaam bevindt zich ofwel in de ‘gevoede’ status ofwel in de vastenstatus. Als je lichaam gevoed is, dan is het in feite voedsel aan het verteren en voedingsstoffen aan het opnemen. Dit proces start van zodra je iets in je mond steekt en duur gemiddeld 3 tot 5 uur, naargelang wat je eet.

In deze toestand is het heel moeilijk voor je lichaam om vet te verbranden (het kan geen 2 dingen tegelijk goed doen) omdat het insuline niveau hoog is. Daarna heb je een periode waarin je lichaam geen eten verteerd en dan kom je na ongeveer 8 tot 12 uur in de vastentoestand. In deze toestand begint je lichaam vet te verbranden. Vet waar het niet aan kon toen het aan het verteren was.

Je ziet het al. Slechts zelden laten we voldoende tijd tussen een maaltijd en de volgende om de vastentoestand te bereiken. We eten een laatste maaltijd om 8 uur. Verteren dan 4 uur en om 6 uur eten we alweer ontbijt.

[title size=”3″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]De 16/8 methode of 14/10 methode [/title]

Hoe kan je dit toe passen? Door de 16/8 methode toe te passen. Dit wil zeggen: je eet een laatste keer om 19 uur ’s avonds, dan eet je pas ontbijt om 11 uur ’s ochtends. Voor vrouwen wordt aangeraden om slechts 14 uur te vasten.

Asprey zijn schema loopt van 20 uur ’s avonds tot 14 uur in de namiddag. In de voormiddag mag je wel zijn bulletproof koffie drinken.

De uren tussen 11 uur en 19 uur ’s avonds eet je regelmatig en gezond. Het is geen vrijgeleide om je vol te proppen met vuiligheid. Het is wel een manier om extra kilo’s te verliezen, mocht dat je doelstelling zijn.

De meeste mensen kunnen dit ritme relatief makkelijk opnemen. Wat en ’s morgen geen ontbijt nemen? Dat druist in tegen wat ons altijd verteld is. Je weet wel: ontbijten als een keizer, lunchen als een koning en dineren als een bedelaar.

Waarom werd ons gezegd dat we ’s morgens goed moeten eten? Omdat ons insulinewerking dan beter is en we meer voedingsstoffen opnemen. Dat klopt ook. Maar met periodiek vasten verhoog je deze werking. Vroeger gingen de mensen met de kippen op stok, en hadden ze vanzelf lang genoeg gevast. Dat is nu dus niet meer het geval.

Afhankelijk van je avondmaal, plan je het ontbijt. Ben je een vroege vogel? Misschien kan je dan je avondmaal om 17 uur nuttigen, zo kan je toch op een redelijk uur ’s morgens eten.

[title size=”3″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Andere methodes[/title]

Zie je de 18/6 methode niet zo zitten? Je kan ook periodiek vasten door de eat stop eat methode of de 5:2 methode te gebruiken.

Bij eat stop eat vast je gedurende 24 uur en dit 2 keer per week. Wanneer je bijvoorbeeld eet om 8 uur ’s avonds op vrijdag, dan eet je pas weer na 8 uur ’s avonds op zaterdag. Niet echt makkelijk wanneer je een drukke dag hebt.

De 5:2 methode houdt in dat je 5 dagen normaal (gezond) eet en gedurende 2 dagen je calorie inname beperkt tot 500 of 600 calorieën.

[title size=”3″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Drinken mag[/title]

De meeste vasten methodes laten toe dat je water, koffie of thee drinkt gedurende de vastenperiode.

Bovendien gaan deze methodes er ook van uit dat je gezond eet, en niet jezelf volpropt met vet en suiker.

[/one_full][title size=”3″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Is het veilig?[/title]

Onderzoek toont aan dat dit een perfect veilige methode is. Meer zelfs: ons lichaam zou gebouwd zijn om zo te leven.

Onze vroege voorouders, leefden op het ritme van de natuur. Van zodra ze wakker werden, gingen ze op stap om hun voeding te zoeken. Hierdoor konden ze pas later op de dag eten. ’s Avonds met een beetje geluk stond er vlees met groenten en fruit op het menu, maar dat werd vrij vroeg op de avond genuttigd. Meermaals gebeurde het dat er helemaal geen eten was. Onze lichamen zijn dus geprogrammeerd om te vasten.

Voor mensen met bepaalde ziektes (zoals bijvoorbeeld diabetes) is het echter niet aangeraden om te vasten. Raadpleeg in dat geval je huisarts.

[/fullwidth][alert type=”custom” accent_color=”#d2d2d2″ background_color=”#6666a4″ border_size=”1px” icon=”fa-comment-o” box_shadow=”yes” animation_type=”0″ animation_direction=”left” animation_speed=”1″ class=”” id=””]Zie jij dit zitten? Laat het weten via de comments. [/alert]

By |2015-11-06T10:38:23+00:00oktober 8th, 2015|Tips rond gezonde voeding|0 Comments

Leave A Comment