Een tijdje terug woonde ik een lezing bij van Pascale Naessens. Ik had de boeken van Pascale al een tijd geleden gekocht en ik was benieuwd om haar live te horen vertellen. Wat ze schrijft en zegt, lijkt mij ook best logisch en als ik verschillende ‘nieuwe’ stromingen naast elkaar leg, dan verschillen ze eigenlijk niet zo veel. Ook het Pascale Naessens dieet sluit voor 80% aan bij wat ook andere mensen (met een nieuwe visie) vertellen.

Voor haar is het belangrijk om mensen te inspireren een gezonder en vooral gelukkiger leven te leiden. Ze wil, naar eigen zeggen, niemand iets opleggen en dringt er op aan dat we onze eet- en leefgewoonten alleen voor onszelf hoeven te wijzingen.

Kernzaak is: Eet natuurlijke voeding; levende voeding, voortgebracht door de natuur.

Regel.

Het merendeel van onze hedendaagse voeding bestaat uit geraffineerde voeding, dwz voeding die het fabriek gepasseerd is en daar bewerkt werd. In een wereld van overvloed aan keuzes is het moeilijk de juiste beslissingen te nemen. Vandaar dat ze dan ook slechts 1 regel heeft.

Meng geen koolhydraten met eiwitten.

Het combinatiedieet zelf schijnt relatief ingewikkeld te zijn, vandaar dat zij er voor koos om deze regel te handhaven. Door dit toe te passen, verlies je vanzelf overtollige kilo’s tot je op een gezond gewicht komt. Wij mensen zijn de enige levende wezens die allerlei voeding door mekaar eten en dat is niet goed voor onze spijsvertering aangezien er conflicten ontstaan. Hierdoor vergt je spijsvertering veel energie, krijg je last van een opgezwollen buik en heb je het idee niet verzadigd te raken, terwijl je in feite al veel te veel hebt gegeten.

Door de regel te volgen ga je vanzelf veel minder snelle koolhydraten eten: aardappelen, rijst, pasta, brood… Dit betekent niet dat ze verboden zijn, wel dat je ze best met mate eet en best combineert met groenten. Veel mensen denken dat ze nog honger zullen hebben, wanneer ze bijvoorbeeld geen aardappelen bij hun vlees en groenten eten. Aardappelen, pasta, … verzadigen op lange termijn waardoor je je makkelijk overeet in die producten. Je lichaam geeft geen signaal dat je vol zit. Dat is anders met vlees, vis, … (eiwitten) waar je lichaam al vrij snel zegt dat het genoeg geweest is.

Keuze.

Dat is de reden dat de mensen tegenwoordig zo dik zijn. In de supermarkt zijn 75% van de producten geraffineerd (snelle suikers). Deze hebben qua voedingswaarde bijna niets te bieden en bovendien zijn ze zo gemaakt dat ze onze genotscentra in de hersenen stimuleren en we er verslaafd aan raken.

Je kan kiezen uit 3 menu’s volgens Pascale:

1. de klassieke dieetleer volgen = de voedingspiramide met een focus op graanproducten

2. het typisch westerse dieet volgen = een focus op suiker en vet (slechte vetten) en overdreven veel zout

3. Het Pascale Naessens dieet.

Het westerse dieet zorgt voor heel wat problemen zoals diabetes, obesitas, … Dat komt omdat die producten ontwikkeld worden om ons te verslaven. Het Pascale Naessens dieet bevat evenveel calorieën als het westerse dieet, het is dan ook niet de bedoeling om calorieën te tellen. De bedoeling van haar dieet is dat je voldaan van tafel gaat, dat je lekker gegeten hebt en dat je het kan volhouden.

Evolutie van de mens

Wanneer we kijken naar onze genetische evolutie dan zien we dat onze genen slecht 0,5% evolueren per miljoen jaar. Dat is dus heel erg traag. Onze cellen zitten dus nog steeds in het stenen tijdperk.

Slechts 10.000 jaar geleden ontstond de landbouw. Het gevolg daarvan op de mens was dat hij voor het eerst weer kleiner werd en dat ook onze hersenen opnieuw gingen krimpen. De landbouw maakte ons minder gezond dan wanneer we jager/verzamelaar waren.

Nog maar 200 jaar geleden kwam de industriële revolutie, waardoor we steeds meer geraffineerde koolhydraten gingen eten. De laatste 50 jaar is er bovendien een ware oorlog ontstaan tegen verzadigde vetten. Handig, want de industrie maakt nu voor ons tal van margarines, light producten en noem maar op. De globalisering zorgt er bovendien voor dat de biodiversiteit in gevaar komt. Het aantal oerzaden neemt drastisch af, veredeling zorgt voor steeds minder authentieke producten.

We eten dus voornamelijk producten die in de natuur niet voorkomen, die zwaar bewerkt zijn. We missen vezels en micronutriënten en er ontstaan onevenwichten in de samenstelling van onze voeding. Zo heb je als mens een evenwicht nodig tussen omega 3 en omega 6 vetten. Maar de meesten onder ons hebben veel te veel omega 6.

Preventie

In onze samenleving hechten we veel te weinig belang aan preventie. Heel wat ziektes en ongemakken kunnen verholpen worden door pilletjes enz. Denk maar aan bijvoorbeeld maagzuur, misselijkheid, enz. De volledige ziekteverzekering en het sociaal zekerheidssysteem is gericht op genezing. Slechts een zeer klein percentage gaat naar preventie.

Nochtans zijn 80% van de kankers en beroertes te voorkomen door je voeding aan te passen.

Door je voeding aan te passen kan je zelf de touwtjes in handen nemen: gezonder en gelukkiger worden.

Snelle koolhydraten vermijden

Er is een verschil tussen snelle en trage koolhydraten. Zo bevatten ook groenten koolhydraten, maar die hebben een ander effect op ons lichaam. De geraffineerde koolhydraten zijn te vermijden. Waarom?

  • Ze bevatten gluten. Gluten geven bij steeds meer mensen problemen, ons lichaam reageert slecht op bewerkte granen, omdat het deze niet meer herkent. Het gevolg is dat we steeds vaker mensen met intolleranties zien, en dat heel wat mensen zonder het te weten ook last hebben van gluten. Dat komt omdat gluten infecties veroorzaken in ons lichaam, die slecht zijn voor onze energie.
  • Ze zijn snel. Hiermee wordt bedoelt dat ze onze suikerspiegel sterk doen schommelen. Kijk hiervoor naar de Glycemische index. Hoe hoger deze index, hoe slechter.
  • Teveel. Af en toe een boterham is niet zo slecht, dat kan ons lichaam nog wel verwerken. Het probleem zit hem in de hoeveelheden. We eten ’s morgens wit brood, ’s middags een stokbrood en ’s avonds spaghetti. Dat is 3 keer prijs! Je kan maar een deel van de koolhydraten die je eet, stockeren. De rest wordt omgezet in vet.
  • Verslavend. Deze snelle suikers hijacken ons beloningssysteem in onze hersenen. We hebben geen stop in ons lichaam, die zegt dat het genoeg geweest is. Vanaf het moment dat snelle suikers onze mond binnenkomen, lichten er bepaalde delen in onze hersenen op die ook bij verslaafden oplichten, wanneer ze drugs gebruiken.

Punt van bevrijding.

Zalig. Het punt van bevrijding bereik je, wanneer je geen interesse meer hebt in brood, frieten, pasta en suiker. Wanneer je start met haar dieet, dan kan je eventueel wel nog een dag inlassen, waarop je nog wel frietjes enz eet. Na een tijdje zal je merken dat je die voeding niet een lekker meer vindt. Dat is het punt van bevrijding.

Eet 70 tot 80% echt puur voedsel en vul je dieet aan met 30 a 20% comfortfood

Wil je meer weten? Dit zijn de boeken van Pascale waar je vast veel informatie en inspiratie vindt. Je kan een voorproefje nemen door de recepten van Pascale, die ik tot hiertoe uitprobeerde, te maken. Of neem een kijkje op haar website

 

Bron: http://www.alderbrooke.com/

Ultieme keto burgers
Keto kipgehaktballetjes met curry
Vegan Buddha Bowl met quinoa en zwarte bonen balletjes
Skrei met prei, bloemkoolpuree en saffraansausje
Linzensalade met lekker verpakte kip
Low Carb geroosterde pompoen en Berloumi salade
Kokant gebakken kip met pompoenpuree
Krokante salade van venkel en appel met walnoten en honing
Tajine met kalsfvlees, cashewnoten en perziken
Groentenstoemp met Mediteraans gehaktbroodje
Indiase visschotel
Rode kool sla met Quinoa en radijsjes
Paprika's gevuld met Quinoa
Gegrilde Haloumi met mangoslaatje en kokos-tahini dressing
Bloemkoolcouscous met gedroogd fruit en geroosterde noten
Snelle waterzooi van kippenwit met gestoomde groentjes
Tartaar van rode biet en quinoa
Instant postelein soepje
Just like cheesecake met framboos
Notenbrood
Meer recepten