Voor elk wat wils.

Het valt niet altijd mee om een (thuis)kok te zijn. Plots wil zoon- of dochterlief geen vlees meer eten, blijkt je partner allergisch aan lactose en zelf verdraag je geen gluten. Begin dan maar eens aan een eenvoudige doordeweekse maaltijd! Succes.

Binnenkort is het weer dagen zonder vlees. Dit keer start de campagne op 1 maart. Dat is dus heel dichtbij. Vorig jaar stond ik op het podium met Laurens De Meyer, schrijver van het boek: Wat (w)eten we? en medebezieler van 40 dagen zonder vlees. De doelstelling is niet om van iedereen vegetariër te maken, wel om iedereen aan te moedigen om meer plantaardig en vaker eens vleesloos te eten. En uiteraard steunen wij dit initiatief als fans van de plantaardige keuken.

Het is nog even overleggen of we meedoen met de actie 40 dagen zonder vlees, maar het lijkt mij alvast een leuk experiment!

Zo doe ik dus nu al dubbel zo hard mijn best om recepten te vinden die makkelijk aan te passen zijn aan ieders wensen. De risotto kan makkelijk met of zonder vis, de pasta met of zonder kip, de tarte flambée met of zonder vlees. De Marokkaanse balletjes die vervang je door groenteballetjes (eventueel uit Bioplanet).  En het Valentijnsmenu kan voor de vleesliefhebber dan weer makkelijk met een stukje vlees. Vervang room en melk door soja- of haverroom en je kan bijna iedereen tevreden stellen.

Recepten van deze week:

  • Je kan dit weekmenu bewaren voor later door op ‘save to my collections’ te klikken

  • Je kan deze recepten printen door op ‘Print Recipes’ te klikken

  • Je kan een boodschappenlijstje maken door op ‘shopping list’ te klikken. Je krijgt dan een volledige overzicht van alle ingrediënten die je nodig hebt om dit weekmenu te maken. Pas eventueel vooraf het aantal personen aan per recept. En wil je een bepaald recept niet maken? Zet dan het aantal personen op 0.