[fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][one_full last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””]

Iedereen houdt van BBQ-en, alleen al de geur van de provencaalse kruiden op de gloeiende kooltjes, doet je het water in de mond lopen. Vooral bij de eerste zonnestralen, en de eerste warmere avonden is het koekenbak (of misschien beter: vleesbak).

BBQ is niet de meest gezonde manier om eten klaar te maken. De hoge hitte, de rook en de vlammen die soms in het vlees slaan zorgen er voor dat er kankerverwekkende stoffen vrijkomen. Dit betekent echter niet dat je de BBQ vanaf nu links moet laten liggen.

Onderstaande tips maken je BBQ-feest al een stuk gezonder.

[title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]1. Hou de vlammen en de rook weg van je vlees.[/title][/one_full][one_half last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””]

Ok, dit had je misschien zelf ook al bedacht. In elk geval zorg er voor dat de vlam uit je kolen is voor je begint te bakken. Hou er dus rekening mee dat je de kolen/kokos minstens 30 minuten voor je wil beginnen bakken aansteekt. Wanneer de kooltjes mooi wit en gloeiend heet zijn, is het moment aangebroken om het vlees te bakken.

Gebruik geen aanmaakvloeistoffen, petroleum of brandalcohol deze zijn allemaal ongezond, gevaarlijk voor brandwonden (want veroorzaken steekvlammen) en er blijven ongezonde dampen achter op je vlees. Aanmaakblokjes of brandpasta zijn een beter alternatief. Gebruik ook alleen droge houtskool of kokosbriquetten (mijn persoonlijke voorkeur)

Het vet in je vlees drupt op de kolen en dat kan vlammen veroorzaken. Hoe vetter je vlees, hoe hoger dus het risico om vlammen. Vis en kip zijn minder vet dan varkens- en rundvlees. Als er toch vlammen ontstaan, leg je vlees dan direct op een andere plaats, maw laat het nooit in de vlammen liggen.

Gebruik alu schaaltjes, die te koop zijn in de supermarkt, deze vangen het meeste vet op, waardoor je minder schadelijke stoffen krijgt.

Tip: hou een plantenspuitje met water bij de hand, daarmee kan je snel een uitslaande brand blussen.

[/one_half][one_half last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][imageframe lightbox=”no” gallery_id=”” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][imageframe lightbox=”no” gallery_id=”” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][/one_half][/fullwidth][fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]2. Marineer zelf je producten.[/title][one_half last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][imageframe lightbox=”no” gallery_id=”” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][/one_half][one_half last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””]

Marinades zijn gezond, vooral als je ze zelf maakt, want in veel kant-en-klaar gemaakte marinades zit suiker en andere ongezonde producten. Het voordeel van zelf je marinades te maken is dat je zelf kan kiezen welke smaak je je gerechten meegeeft: Aziatisch (soja, look, limoen), Midden-Oosters (koriander, ras-el-hanout), Mediteraans (tijm, rozemarijn, olijfolie). Zo smaakt niet al je vlees net het zelfde en je kan voor de verandering ook een lokaal getinte BBQ geven met aangepaste slaatjes en drankjes.

Heel wat kruiden en specerijen bevatten veel antioxidanten die de ongezonde stoffen van je BBQ helpen neutraliseren. Gebruik dus vooral; tijm, salie, look, rode peper, en in het bijzonder rozemarijn om je BBQ dat tikkeltje gezonder te maken.

Gebruik ook alcohol in je marinades, zoals bier en rode wijn. Ook omwille van hun neutraliserende elementen.

Laat je vlees bij voorkeur een nachtje in de marinade liggen, daar wordt het lekker mals van.

[/one_half][/fullwidth][fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]3. Size Matters[/title][one_half last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””]

Hoe groter je stuk vlees, hoe moeilijker het wordt om het gezond klaar te maken op de BBQ – het heeft immers meer warmte en meer tijd nodig om te garen.

Ga dus voor kleinere stukken vlees zoals kip en vis (die is ook nog eens supersnel gaar) of scampi’s. Wil je toch een fameuze cote-a-l’os op de grill? Bereid hem dan voor in je oven. Zet hem gedurende 2 uur in een oven van 50°C. Op die manier krijgt het vlees, binnenin mooi warm. Haal hem uit de oven en leg hem nog een paar minuten op de grill.

Om zeker te zijn dat je vlees, binnenin voldoende warm is, is een kerntemperatuur meter een goeie investering. Ik zou niet meer zonder kunnen.

Echt grote stukken vlees zoals rosbief, ganse kip, hammen, … kan je beter indirect grillen. Indirect grillen betekent dat je de BBQ als over gebruikt. Of gaar je vlees voor op lage temperatuur in je oven. Steek een reusachtige cote a l’os bijvoorbeeld 1 a 2 uur in de oven op 50°C. Daardoor is je vlees binnenin zo goed als gaar, je hoeft het enkel op de BBQ nog mooi dicht te schroeien en te voorzien van lekkere kruiden.

[/one_half][one_half last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”https://keukenrevolutie.be/wp-content/uploads/2016/05/Screen-Shot-2016-05-06-at-09.34.12.png” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][imageframe lightbox=”no” gallery_id=”” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][/one_half][/fullwidth][fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]4. Grill wat vaker groenten[/title][one_half last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][imageframe lightbox=”no” gallery_id=”” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][/one_half][one_half last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””]

Groenten maken geen kankerverwekkende stoffen aan en zijn dus gezonder te grillen. Snij paprika’s in 2, aubergines en courgettes in repen en bijvoorbeeld pompoen in schijven. Wrijf alles in met olijfolie + kruiden en grillen maar. Ook aardappelen en tomaten zijn ideaal om te grillen.

[/one_half][/fullwidth][fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]5. Zorg voor een beschermend jasje[/title][one_half last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””]

Een papillotte beschermd de inhoud tegen verbranding. Zowel groenten, vlees als vis, doen het fantastisch in een papillotte. Bovendien kan je op die manier kleine gerechtjes maken, die je gasten verrassen bij het opendoen.

Bij het aperitief bijvoorbeeld kan je heel makkelijk mosseltjes geven. Doe daarvoor de mooi gewassen mosseltjes in een pakje aluminiumfolie en giet er een beetje witte wijn bij. Kruid met peper en zout en doe er heel fijngesneden ui, selder en een fijngesneden teentje knoflook bij. Makkelijk en lekker

De Q-bags van Peter De Clercq zijn lekker handig en ogen mooi.

[/one_half][one_half last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”https://keukenrevolutie.be/wp-content/uploads/2016/05/Screen-Shot-2016-05-06-at-09.34.12.png” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][imageframe lightbox=”no” gallery_id=”” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][/one_half][/fullwidth][fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]6. Serveer veel groenten en slaatjes[/title][one_half last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][imageframe lightbox=”no” gallery_id=”” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][/one_half][one_half last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””]

BBQ dat is telkens weer teveel vlees eten. Als je bij een gewone maaltijd een stuk vlees eet, dan eet je er bij de BBQ steevast 3 of zelfs 4. Dat komt omdat je van al dat lekkers wil proeven natuurlijk.

Zorg dus voor aantrekkelijke en lekkere slaatjes, dan kan je daar flink in doorscheppen en heb je misschien maar 2 stukken vlees nodig. Het kan ook een goed idee zijn om bij de BBQ 1 lekker gerecht te maken, waarbij je slechts 1 stuk vlees kiest. Zo bijvoorbeeld het recept van de warme beenham.

Probeer je ook te beperken in de hoeveelheid saus. Een tip kan zijn om geen sauzen door je slaatjes te mengen, zo kan iedereen zijn favoriete sausje kiezen + je hebt een veel beter zicht op de hoeveelheid saus die je neemt. Maak ook je sausjes zelf: mayonaise, cocktailsaus, tartaar, … deze vertrekken allemaal van dezelfde basis en kunnen dus relatief snel gemengd worden. Veel lekkerder dan potjes saus.

De combinaties zijn eindeloos.

[/one_half][/fullwidth]