[one_full last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””]

Nu de grote vakantie goed en wel begonnen is, kan de grote uittocht beginnen. Of je nu het vliegtuig neemt of de wagen, in beide gevallen wordt je geconfronteerd met honger onderweg. En dat is vaak een probleem, want lekker, laat staan gezond eten vinden onderweg is dikwijls een onmogelijke zaak.

Voordat je immers kan genieten van een verfrissende smoothie op het strand, moet je wel eerst op dat strand geraken. Ben jij onderweg op de autoroute du sud al een gezond wegrestaurant tegengekomen? Het beste wat wij er meestal vonden was een slaatje in een tankstation, wat achteraf bezien vooral gezond was omdat we het niet binnenkregen. Hetzelfde geldt voor vliegtuigen en bovendien heb je daar als extra probleem dat je zelf niet te kiezen hebt. Het is ons nog geen enkele keer gelukt om gezond te eten op het vliegtuig. Vaak krijg je een onbestemd gerecht, kip of pasta dat zwemt in een ondefinieerbare saus. Kiezen voor vegetarisch of glutenvrij brengt totaal geen zoden aan de dijk.

Toen we vorig jaar naar Portland vlogen, toch een trip van meer dan 12 uur, besloten we dan maar om zelf eten mee te nemen. Dat mag. Alleen moet je zorgen dat je dit opeet voor je de douane van je bestemming wil passeren, omdat het vaak niet toegelaten is voeding te importeren. En ook toen we in de Paasvakantie naar Zuid-Frankrijk vertrokken, waren  we voorzien van voldoende gezonde snacks en een lunch voor onderweg. Bijkomend voordeel: we hoefden niet aan te schuiven in de vaak drukke wegrestaurants, waardoor we sneller op onze bestemming waren.

[/one_full][title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Op vakantie met de wagen. [/title]

Je bent het dorp nog niet uit, of iedereen in de auto klaagt over honger. Het vooruitzicht van 10 of 12 uur in een wagen door te brengen met de ganse familie is ondraaglijk. Je hoort mensen wel eens zeggen:” Mijn vakantie begint van zodra ik in de wagen stap, geen stress, we hebben alle tijd van de wereld”. Ik kan je vertellen dat zoiets bij mij nog nooit gelukt is. Ik denk het wel, telkens voor we vertrekken, maar het moet gezegd tegen de tijd dat we de grens met Frankrijk oversteken, zit ik stilletjes te hopen op een mirakel. Beam me up Scotty. Werkt nooit!

Het drama wordt compleet wanneer iedereen honger begint te krijgen en er de eerst 50 km geen wegrestaurant te bespeuren is. Als je dan eindelijk de parking van de ‘hemel’ oprijdt, blijkt er nergens nog een parkeerplaats. (Wij rijden met een caravan, dus die hebben meer plaats nodig) Op naar de volgende dan maar. Zelden is de weg naar het vakantieparadijs met rozen geplaveid.

Bereid je voor. 

Ben jij iemand die last minute zijn valiezen pakt? Die de avond voordien snel snel wat gerief in de wagen gooit? Dan weet je het wel: ontspannen vertrekken zit er niet in. Het kan tegen je natuur zijn, maar als je onderweg iets lekkers en gezonds wil eten, dan is enige voorbereiding aan de orde.

Het voordeel van met de wagen te reizen is dat je een frigobox kan meenemen. Dat geeft je iets meer mogelijkheden om dingen mee te pakken. Maak vooraf een lijstje van de dingen die je wil meenemen en hoe vaak je iets wil eten. Vergeet niet om ook wat snacks en fruit in te pakken want kinderen eten al eens uit verveling. Wanneer je met baby’s en kleine kinderen reist is het belangrijk om voldoende mee te nemen. En vergeet ook geen drinken. Met een beetje pech sta je ergens uren vast in een file en huilende kinderen is dan echt geen cadeau.

Zelfs als je geen zin of tijd hebt om iets te maken, dan nog zijn er prima oplossingen. Dit geldt trouwens ook voor de terugweg: er is zeker en vast een supermarkt op je bestemming.

10 dingen die je kan meenemen in de wagen.

  1. Drank: vries of koel je flesjes water in, zo kan je ze gebruiken als koelelement dat spaart plaats. Kan trouwens ook met fruitsap. Vermijd in elk geval frisdrank, want die bevatten heel veel suikers. Dat is niets nieuws natuurlijk, maar van teveel suiker worden kinderen rusteloos, terwijl ze net braaf stil moeten zitten in de wagen.
  2. Fruit: neem voor iedereen 2 stukjes fruit mee. Hoe rekening met de voorkeur van iedereen, zo is er voor iedereen al tenminste 1 traktatie.
  3. Noten: koop verschillende zakjes noten, deze geven lekker veel energie en zorgen ervoor dat eventueel vroegtijdige honger verdwijnt.
  4. Granola: maak een batch granola voor je vertrekt en doe hem in een luchtdicht verpakt doosje. Zelfs tijdens je vakantie is het fijn wanneer je er een handje kan uitnemen
  5. Energieballetjes: maak onze energieballetjes en neem er een paar doosjes mee
  6. Brood: niet veel tijd? Neem dan een brood mee en doe wat kaas in de koelbox, zo kan je onderweg snel zelf een lekker boterhammetje maken.
  7. Groenten: Pak wat tomaten, wortelen en komkommer in stukjes gesneden mee.
  8. Slaatjes: Als je een koeltas hebt, dan kan je een paar lekker slaatjes meenemen. Hou het simpel en neem een pakje gemengde sla, wat kerstomaatjes en blokje kaas in. Maak een beetje vinaigrette in een apart potje en stel ter plaatse een slaatje samen. Meng nooit vooraf je sla met vinaigrette, want dan wordt hij slap en slecht. Je kan uiteraard een slaatje in een bokaal meenemen, dat is niet alleen handig, maar ook een leuke verrassing.
  9. Rijst en pasta schotels. Maak de avond voordien een rijst- of pasta salade klaar. Voeg ingrediënten toe die tegen een beetje warmte bestand zijn. Bijvoorbeeld paprika’s, worteltjes. Of maak falafel balletjes met wat geraspte wortel en sla voor erbij.
  10. Energierepen. Zie je het echt niet zitten om veel voor te bereiden? Spring dan eens een biowinkel binnen en koop wat energierepen op basis van noten, dat is zoveel beter dan snoeprepen. Je hebt je in verschillende smaken, zo is er voor elk wat wils.
[title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Op vakantie met het vliegtuig.[/title]

Vliegen is vaak een beproeving op zich. Hoe zeer ik ook van reizen hou, luchthavens en vliegen zal nooit echt leuk worden. Wanneer je met kinderen reist, komt daar nog bij dat je ze vaak angstvallig stil wil houden, want dat is anders lastig voor je medereizigers. Nu zal ik niet gezegd hebben dat je kinderen moet paaien met eten, maar heel af en toe breekt nood wet toch?

Klein probleem, want maaltijden op het vliegtuig worden vaak op bijzondere rare momenten geserveerd en vooral ze komen niet noodzakelijk wanneer je kind, of bij uitbreiding jijzelf, daar nood aan hebben.

Bovendien is de kwaliteit vaak zeer slecht. Dat is niet noodzakelijk slecht bedoeld, het is gewoon moeilijk om een gans vliegtuig van eten te voorzien.

Steeds meer wordt er op korte reizen, geen eten meer voorzien. Wat gezien de kwaliteit geen probleem is, maar je kan dus maar beter iets meenemen. Het is dus perfect toegestaan om eten mee te nemen in de luchthaven en in het vliegtuig. Er zijn geen beperkingen. Wel op dranken natuurlijk. Was je van zin om iets te kopen op de luchthaven? Zoek dan vooral goed naar gezonde alternatieven, je wil niet met een opgezwollen buik op het vliegtuig moeten zitten.

Hou rekening met de volgende zaken voor je vliegtuiglunch:

  1. Pak eten mee dat niet in de koelkast moet, dat enigszins warmtebestendig is. Dit is nogal voor de hand liggend. Zaken zoals rijst, pasta, harde kazen, noten en pitten, en harde groenten (wortel, paprika, bloemkool) zijn goede opties. Ook crackers of beschuitjes zijn een goede oplossing. Neem een potje zelfgemaakte pindakaas mee en je kan uren verder.
  2. Kies voor eten dat zijn textuur bewaard. Wil je sla meenemen? Kies dan voor Romeinse sla of ijsberg, vergeet spinazieblaadjes of botersla, want deze worden zeer snel slap. Beter is voor harde spullen te kiezen zoals wortelen, boerenkool, witte en rode kool, .. Ook hardgekookte eitjes zijn perfect.
  3. Kies voor eten dat je makkelijk kan eten. Broodjes bijvoorbeeld vallen niet altijd in deze categorie. Probeer er dus niet teveel in te proppen en vermijd al helemaal van er sausen in te doen.
  4. Hou rekening met je medepassagiers. Overdrijf niet met look en uien, en ook bonen kan je misschien beter vermijden.
  5. Neem geen vloeibare zaken mee. Dranken zijn uitgesloten, maar ook dressings en dergelijke kunnen problemen geven. Maak je toch een dressing zorg er dan voor dat je dit apart verpakt. Op die manier kan je bij problemen enkel dit doosje weggooien.

Muesli, noten, granola, energierepen en energieballen zijn perfect voor honger onderweg.

Hoe een jetlag zoveel mogelijk voorkomen? 

Ben je op je bestemming aangekomen, krijg je last van een jetlag. Dat kan lastig zijn en een deel van je vakantie verbrodden. Volgende tips beperken de schade:

  1. Drink veel water. De lucht in vliegtuigen is zeer droog, je kan dus best zoveel mogelijk bijtanken. Ok, naar het toilet gaan op een vliegtuig is niet ideaal, maar achteraf geniet je wel meer van je vakantie. Bovendien, zo krijg je nog wat beweging. Hou rekening met de volgende regel: voor elk uur vliegen drink je 500 ml water.
  2. Vermijd alcohol, koffie en thee. Ok, ik wil je plezier niet vergallen, maar deze drankjes zijn zeer dehydraterend, net wat je wil voorkomen. Drink een glaasje meer op je bestemming om het goed te maken. Of niet.
  3. Vermijd vliegtuigeten. Naast het feit dat het niet lekker is, is het vaak ook zeer gezouten. Inderdaad, opnieuw slecht voor je vochtbalans.
  4. Vermijd frisdrank, omwille van de suikers, die je bloedsuikerspiegel doen op en neer springen, waardoor je rusteloos wordt.
[title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Terug thuis. [/title]

Wil je echt voor de volle 100% gaan? Maak dan iets lekkers klaar voor wanneer je thuiskomt. Maak een stoofschotel, lekker soep of een spaghettisaus boordevol groenten klaar en stop dit in je diepvries. Hoe zalig om na een lange vakantie en vermoeiende terugweg, thuis te komen en direct lekker huisgemaakte pot te vinden.