Gezonde darmen: Deel 1

/Gezonde darmen: Deel 1

Gezonde darmen: Deel 1

Waarom het beter is op je darmen te focussen dan op je gewicht.

Alle ziekten starten in de darmen!

Wellicht is dit niet altijd (cfr. genetische ziektes,…) het geval, maar een groot deel van de chronische moderne ziekten zijn gelinkt aan onevenwicht in en ongezonde darmen. Het heeft alleen zeer lang geduurd, eer de medische wetenschap Hippocrates’ woorden verder onderzocht.

 

Hippocrates

Dit is een heel interessant en een belangrijk onderwerp. Net als je hormonen spelen je darmen immers een belangrijke rol bij je gezondheid in de eerste plaats, maar even goed bij je gewicht. Veel mensen maken goeie voornemens nu het nieuwe jaar is begonnen en gewicht verliezen staat bij ongeveer 50% van de mensen op dit lijstje? Vaak grijpen we naar allerlei crashdiëten, waarbij we een paar weken serieus op onze tanden bijten, om daarna ons vertrouwde eetpatroon weer op te nemen.

Werken deze diëten? Ja, natuurlijk wel. Veel mensen slagen er in om verschillende en soms zelfs spectaculair veel kilo’s te verliezen. Natuurlijk weten we allemaal dat bij heel wat van deze mensen de kilo’s er daarna weer snel aanvliegen of dat er soms nog meer bijkomen. Het eetpatroon dat voor het gewichtsverlies zorgde is immers vaak niet houdbaar op lange termijn. Niemand blijft bijvoorbeeld shakes drinken! Dat is niet houdbaar en niet betaalbaar en bovenal niet gezond.

 

Door vaak van dergelijke diëten te volgen, door stress en vervuiling, door medicijnen en door industriële voeding (tarweproducten en suikers) komt het steeds meer voor dat we onze darmen zwaar onder druk zetten. Hierdoor ontstaan allerlei problemen, gaande van huidproblemen tot overgewicht, obesitas, onvruchtbaarheid, diabetes en zelf een toename van het aantal kinderen met autismespectrumstoornissen en ADHD.

Zo goed als niemand staat er bij stil dat de darmen aan de oorsprong van het probleem zouden kunnen liggen. Eenmaal je je darmen gezond weet te krijgen, lossen al deze problemen zicht vaak vanzelf op.

Staat wat gewicht verliezen bij jou op je lijstje van goede voornemens? Probeer dan liever op je darmen te focussen dan op je calorieën en je gewicht. Als je darmen in orde komen, dan volgt je gewicht vaak vanzelf.

Wat verstaan we met darmen?

We weten allemaal min of meer wat we bedoelen met onze darmen, maar in het kader van je gezondheid is het goed om je volledige spijsverteringssysteem in rekening te brengen.

Je spijsvertering zijn al die organen die van de mond tot de anus lopen en die met behulp van de pancreas, de galblaas, de lever en de maag, er voor zorgen dat wat je eet omgezet wordt in zoveel mogelijk bruikbare voeding voor je lichaam

Nieuw onderzoek heeft nu echter aangetoond dat je darmflora veel belangrijker is dan ooit gedacht (behalve door Hippocrates dan). In je darmen bevindt zich een echt microklimaat, dat even uniek is als je vingerafdruk. Het is een omgeving bestaande uit triljoenen microben, gisten, schimmels and virussen.

Wanneer je darmflora in evenwicht en gezond is, dan werken al deze organismen samen om je voedsel te verteren en maken ze vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen klaar voor gebruik. Ze zorgen er ook voor dat onverteerbare en soms zelfs giftige zaken netjes afgevoerd worden, zonder dat we er veel last van hebben. En tot slot wordt er voor gezorgd dat de goede en de slechte (ja die zijn er ook) bacteriën in evenwicht blijven.

Geraakt je darmflora uit evenwicht, dan zorgt dit net als een onevenwicht in je hormonen, voor soms dramatische kettingreacties in je lichaam. Je darmen en bij uitbreiding je spijsvertering zijn een echt ecosysteem dat je echt goed moet verzorgen.

Allerlei factoren beïnvloeden de samenstelling en de werking van jouw darmflora en de gezondheid van je darmen. Zieke darmen = een zieke mens.

Factoren die een invloed hebben op je unieke darmecosysteem zijn bijvoorbeeld:

 

Wat zijn gezonde darmen?

Er bestaat geen echte definitie over wat een gezonde darmflora nu precies is. Het is trouwens voor iedereen uniek. Over het algemeen genomen kan je echter wel stellen dat een gezonde darm inhoudt:

  1. Je hebt geen last van (aanhoudende) spijsverteringsproblemen, zoals een opgeblazen gevoel, buikpijn of woelige darmen en gassen. Het overkomt iedereen wel eens en dat is best normaal. Als je er echter vaak last van hebt, dan is er iets aan de hand.
  2. Je gaat regelmatig (dagelijks) naar het grote toilet en hebt een makkelijke en ‘nette’ stoelgang.
  3. Alle voedingsmiddelen worden netjes opgenomen. En normale cyclus van je spijsvertering duurt ongeveer 24 uur.

Wat zijn ongezonde darmen?

Een aantal signalen of symptomen kunnen wijzen op ongezonde darmen. Dit zijn belangrijke knipperlichten die je best met je huisarts kan bespreken (hoewel niet alle huisartsen je zullen ondersteunen). Sommige van deze symptomen kunnen evenwel onschadelijk zijn en zullen vanzelf verdwijnen, toch kan een medische consultatie interessant zijn, wanneer ze na 1 week niet spontaan verdwijnen:

  1. Een plotselinge en aanhoudende verandering in je darmen (geluiden, gerommel, krampen, trager naar toilet gaan,…)
  2. Bloederige, zwarte of teerachtige stoelgang
  3. Toenemende maagklachten, brandend maagzuur of maagkrampen
  4. Onbedoeld en plotseling gewichtsverlies
  5. Slikproblemen

Andere aanwijzingen van problemen kunnen zijn: slechte onzuivere huid, stemmingswisselingen, energielekken, concentratieproblemen & niet of moeilijk vermageren, …

 

Hoe beïnvloeden je darmen je gewicht?

We kunnen ons er wel iets bij voorstellen dat gezondere darmen beter werk leveren bij de vertering van ons voedsel – we werken zelf ook beter wanneer we ons goed voelen, niet? Slecht werken darmen kunnen zorgen voor zowel over- als ondergewicht – wist je trouwens dat te dikke mensen vaak ondervoed zijn?

Een eerste stap kan zijn om je darmen eens te laten controleren door je huisarts. Zo kan je weten of er ernstige zaken fout zijn. Wanneer je huisarts niets vindt dan kan je zelf op je voeding letten om je darmen gezonder te maken, maar daar komen we in een volgend artikel verder op terug.

De medische wereld is het er ondertussen over eens dat je darmflora mee je gewicht bepaald. Het is namelijk zeker dat ‘slechte’ bacteriën meer slechte voedingsstoffen en git doorlaten dan de goeie bacteriën. Iemand met gezonde darmen zet zijn voedsel dus veel efficiënter om in energie, is sneller voldaan en slaat minder vet en suiker op.

Goeie bacteriën zullen bijvoorbeeld meer noodzakelijk enzymen vrijgeven die moeilijk afbreekbare koolhydraten en eiwitten toch helpen afbreken. Hoe meer goeie voedingsstoffen je kan absorberen, hoe meer energie je lichaam krijgt en hoe gezonder je zal zijn.

Zo kan het zijn dat wanneer 2 mensen hetzelfde eten, ze toch meer of minder voedingsstoffen krijgen. Als je systematisch te weinig voedingsstoffen opneemt, dan zal je lichaam het signaal geven om op te potten. Zo is het dat sommige mensen al verdikken van naar een taartje te kijken.

Dit brengt ons er toe te concluderen dat je eigen darmbacteriën je dik of dun kunnen maken.

Meer weten?

Een leuk boekje over een ongewoon onderwerp: je darmen is dat van Giulia Enders. Het leest als een roman en achteraf kan je aan de slag om je darmen te vriend te houden.

In de volgende delen over onze darmen, verklappen we wat jij kan doen om je darmen te helpen.

By | 2017-01-16T14:39:19+00:00 januari 13th, 2017|jouw lichaam, Tips rond gezonde voeding|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment