PALEO DIEET

Het Paleo of het oerdieet is gebaseerd op de voeding die onze voorouders, de jager-verzamelaars, aten.

Zaken als brood, pasta, bonen,…. en uiteraard bewerkte voeding komen niet voor in dit voedingspatroon. Binnen de Paleo ‘aanhangers zijn er verschillende strekkingen. Degenen die het verst gaan mijden bijvoorbeeld ook aardappelen, rijst en dierlijke melkproducten (oa kaas). Er zijn gematigder variaties, waarbij deze 3 groepen wel kunnen toegevoegd worden.

In grote lijnen kan je de ‘regels’ als volgt samenvatten:

  • geen gluten – en bij voorkeur totaal geen granen
  • geen geraffineerde suikers
  • geen dierlijke melkproducten
  • geen rijst en geen aardappelen
  • geen bewerkte voedingsmiddelen
  • geen bonen en peulvruchten (wegens het feit dat veel mensen er darmproblemen van krijgen)

Het oerdieet toont veel overeenkomsten met de voedselzandloper, Pascale Naessens en het Bulletproof dieet. Mijn grootste opmerking over Paleo is dat het nogal gericht is op vlees. Vaak zie je dat er tot 3 keer per dag vlees voorkomt in hun maaltijden en dat is wat mij betreft toch wat teveel van het goeie. Probeer dus om 2 maaltijden volledig vegetarisch/vegan te eten en slechts 1 maaltijd vlees erbij te nemen. Door granen en peulvruchten te schrappen, sluit je ook een aantal belangrijke groepen uit, die heel wat extra voordelen hebben.

Wil je graag het Paleo dieet volgen? Dan zal je vooral in het begin flink wat moeten puzzelen. Wellicht ga je een pak minder koolhydraten eten en doordat je alle granen en melkproducten vermijdt, zal je voldoende verschillende groenten en dergelijke moeten eten om aan al je nutriënten te komen. Het Paleo dieet kan een goed alternatief zijn voor wie glutenvrij en lactosevrij wil of moet eten.

Meer informatie over het Paleo dieet kan je terugvinden in één van mijn blogposts.

  1. Start to Paleo
  2. Paleo dieet: de regels 
  3. Het Paleo dieet

Mijn favoriete Paleo boeken.

Paleo proof recepten

Meer recepten

SaveSave