Het Paleo of het oerdieet is gebaseerd op de voeding die onze voorouders, de jager-verzamelers, aten.

Zaken als brood, pasta, bonen,…. en uiteraard bewerkte voeding komen niet voor in dit voedingspatroon. Binnen de Paleo ‘aanhangers zijn er verschillende strekkingen. Degenen die het verst gaan mijden bijvoorbeeld ook aardappelen, rijst en dierlijke melkproducten (oa kaas). Er zijn gematigder variaties, waarbij deze 3 groepen wel kunnen toegevoegd worden.

 

In grote lijnen kan je de ‘regels’ als volgt samenvatten:

  • geen gluten – en bij voorkeur totaal geen granen
  • geen geraffineerde suikers
  • geen dierlijke melkproducten
  • geen rijst en geen aardappelen
  • geen bewerkte voedingsmiddelen
  • geen bonen en peilvruchten (wegens het feit dat veel mensen er darmproblemen van krijgen)

Het oerdieet toont veel overeenkomsten met de voedselzandloper, Pascale Naessens en het bulletproof dieet. Mijn grootste opmerking over Paleo is dat het nogal gericht is op vlees. Vaak zie je dat er tot 3 keer per dag vlees voorkomt in hun maaltijden en dat is wat mij betreft toch wat teveel van het goeie.

Als je Paleo echter als basis neemt en je ontbijt en lunch voornamelijk plantaardig maakt, dan is dit één van de beste opties.

 

Meer informatie over het Paleo dieet kan je terugvinden in één van mijn blogposts en de komende dagen/weken wordt ook deze pagina verder aangevuld

  1. Start to Paleo
  2. Paleo dieet: de regels
  3. Het Paleo dieet

Mijn persoonlijke Paleo favoriete boeken.

Paleo proof recepten

Paleo notenbrood
Ultieme keto burgers
Sperziebonen Amandine
Keto kipgehaktballetjes met curry
Skrei met prei, bloemkoolpuree en saffraansausje
Kokant gebakken kip met pompoenpuree
Krokante salade van venkel en appel met walnoten en honing
Tajine met kalsfvlees, cashewnoten en perziken
Groentenstoemp met Mediteraans gehaktbroodje
Indiase visschotel
Lamsnavarin
Rode kool sla met Quinoa en radijsjes
Tartaar van rode biet en quinoa
Instant postelein soepje
Just like cheesecake met framboos
Notenbrood
Gebakken asperges met waterkerssaus en zalm
Rundsstoofvlees met granaatappel en pastinaak
Sint Jakobsvruchten met bloemkool
Kalfsvlees met aardpeer en kardemom puree
Meer recepten

SaveSave