/Januari – week 2
Januari – week 22018-01-16T12:30:45+00:00

Een keertje meer vis.

Deze week, bij wijze van test, of we onze goede voornemens om gezonder te eten, wel echt willen halen, focussen we op vis. Vis is een gezond product dat ons de nodige eiwitten verschaft, en toch komt het niet zo vaak op ons bord. Vaak kiezen we nog voor ons stukje vlees.

Is vlees ongezond. Neen, helemaal niet. Het bevat essentiële stoffen die ons lichaam nodig heeft. Maar, zoals bij veel problemen: “Trop is teveel”. Daar waar het vroeger feest was (en bij primitieve stammen is dat nog steeds zo), wanneer de jagers met een karkas terugkeerden, is vlees tegenwoordig een doodgewoon product geworden, waardoor we er veel meer van eten dan goed voor ons (en voor de wereld) is.

Om verschillende redenen is het goed wat minder vlees te eten:

  • de Wereld Gezondheidsorganisatie raadt het aan,
  • de veestapel is verantwoordelijk voor een groot deel van de opwarming van de aarde,
  • niet alle vlees is van hoge kwaliteit en daarom is het beter er minder van te eten, maar bij een goeie slager/(bio)boer in de buurt te kopen, waar de dieren ook goed verzorgd worden,
  • vlees is in principe geen duurzame oplossing om op lange termijn de steeds groeiende wereld bevolking van eten te voorzien (hoewel Aziatische landen die traditioneel veel meer vegetarisch zijn, nu onze Westerse gewoonten over nemen, waardoor de vraag naar vlees exponentieel stijgt en dat is geen goed nieuws)

Als je nog meer redenen nodig hebt om (industrieel) vlees te vermijden, bekijk dan dit filmpje. Enkel voor mensen met een zeer sterke maag! Ik hoop dat dit geen Europese praktijken zijn, maar eigenlijk maakt dat het niet minder erg.

Daarom deze week: aandacht voor anternatieven. Onder andere onder de vorm van vis. En jawel, ik weet het: ook vis is niet helemaal onbesproken want de zeeën worden leeggevist, de vissen zitten vol gifstoffen, en ga zo maar verder.

Toch is vis ook gezond, want ook hier zitten essentiële nutriënten in. De vette vissoorten zoals de zalm, zijn rijk aan omega-3 vetzuren, iets waarvan de meeste mensen een tekort hebben. De magere vissoorten, zoals de kabeljauw, zijn dan weer calorie-arm en zijn ideaal om op te nemen in een gezonde, lichte keuken.

We eten steeds meer vis. In 2014 aten we 8,5 kg vis per Belg per jaar. Dat is nog altijd relatief weinig in vergelijking met vlees, waarvan we ongeveer 80 kg eten, gemiddeld zijn dat 1.800 dieren op ons leven.

De meest populaire vissoorten zijn kabeljauw en zalm. Dus om het jou en je gezin niet te moeilijk te maken starten we met deze vissen. Kabeljauw is op het einde van zijn seizoen. Je kan hem vervangen door koolvis, schelvis en bijvoorbeeld pollak.

Ook hier is matiging aan te raden, vooral omwille van milieuredenen. Koop ook bij voorkeur vis met het MSC label. Daarom ook 2 vegetarische dagen deze week en één keer gevogelte. Koop je kip deze week Bio en kijk of je verschil proeft.

Recepten in beeld

Bloemkool risotto met romanesko
Cajun kip met avocado salade en mangosalsa
Glutenvrije tarte flambée
Indiase visschotel
Quinoa met paddenstoelen
Sobanoedels met paksoi en zeekraal
Tomatenpesto met speltspaghetti
Vistajine met geconfijte citroen