Gehakt.

Favoriet van alle kinderen, groot en klein. Omdat mijn dochter vaak zegt: “Mama, je moet ook aan de kinderen van je lezers denken hé, als je recepten kiest. Die moeten het ook lusten!” Of: “Amaai, daar zullen die kinderen niet blij mee zijn”, als ik eens iets op tafel zet wat ze niet lust. Handig en uitermate slim van haar, want het zet mij aan het denken en het geeft haar de kans om recepten te mogen kiezen.

Zoals deze week. En raad eens: veel gehakt op het menu. (De maaltijdsoep is nog een Spermalie recept – wat is dat alweer lang gelden). Dat zag ze totaal zitten. Het is ook een goed recept om eens andere smaken op het menu te hebben. Zo word de tomatensoep met balletjes, ineens een Oosterse soep met kikkererwten en kefta.

Haar (en ook één van mijn) lievelingsgerecht in de winter is wat wij noemen: “panneke in de oven”, een ovenschotel met witte kool, gehakt, puree en kaassaus. De puree heb ik voor de gelegenheid vervangen door bloemkool, niemand die iets merkt en direct heel wat snelle koolhydraten minder.

De chili, dat is dan weer voor Jef, als de één mag kiezen, dan de andere ook natuurlijk. Chili! Oeps weeral gehakt. Maar door linzen te gebruiken is dit snel opgelost. Soms moet je je kinderen al eens foppen.

Met gehakt kan je trouwens serieus variëren. De kefta is met lamsgehakt (best bestellen vooraf), de chili is met zuiver rundsgehakt (americain – zo goed als geen vet) en de ovenschotel is met gemengd gehakt. Koop je gehakt bij voorkeur bij een goeie slager, waar er alleen maar vlees inzit. Vraag bijvoorbeeld of het glutenvrij is. Dan weet je al direct of ze er vanalles aan hebben toegevoegd. Gehakt uit de supermarkt bevat vaak allerlei toevoegingen, waaronder suiker en veel bewaarmiddelen.

Er zijn dus ook 2 dagen zonder 😉 Eéntje met vis (supersnel klaar), een vegetarische curry (nog sneller klaar) en een chilli met vermomde linzen.

Als je trouwens de meeste gerechten in het weekend in 1 marathon klaarmaakt, dan heb je in de week op geen tijd een lekkere zelfgemaakte maaltijd op tafel. Missie geslaagd!

Recepten van deze week:

  • Je kan dit weekmenu bewaren voor later door op ‘save to my collections’ te klikken

  • Je kan deze recepten printen door op ‘Print Recipes’ te klikken

  • Je kan een boodschappenlijstje maken door op ‘shopping list’ te klikken. Je krijgt dan een volledige overzicht van alle ingrediënten die je nodig hebt om dit weekmenu te maken. Pas eventueel vooraf het aantal personen aan per recept. En wil je een bepaald recept niet maken? Zet dan het aantal personen op 0.