/Januari – week 4
Januari – week 42018-01-19T12:39:11+00:00

Voedend.

Deze week bereiden we ons (net als vorig jaar) voor op onze suikervrije of suikerarme maand februari. De eerste week van februari wordt afkicken. We verminderen nu al drastisch onze suikerinname, kuisen de voorraadkasten uit en verhuizen snoep naar verborgen regionen. In de supermarkt letten we vooral op de etiketten, zodat we de zoete duivel geen kans geven om ongemerkt binnen te sluipen. Wat hij de laatste weken toch weer heeft gedaan met al die lekkere deserties.

Dit is ook een goed moment om met je gezinsleden te bekijken hoe zij hier over denken. Wanneer eten jullie veel suiker?

  • ’s morgens bij het ontbijt? Choco, wit brood, cornflakes, …
  • ’s middags tijdens de lunch? Een belegd broodje met één of ander bereid slaatje, sla met een sausje uit een potje,
  • ’s avonds? Suiker in het eten? Appelmoes, doperwten, …
  • als tussendoortje? Dit ligt voor de hand: snoep, een reep, … zelfs fruit
  • in je drankjes? Frisdrank, fruitsap, ..
  • in je light producten en andere gezonde voeding: yoghurt, fruitdrankjes, darmfloradrankjes,
  • in je medicijnen: siroop en heel wat medicijnen bevatten suiker om de slechte smaak te verdoezelen.

Check zeker de etiketten telkens wanneer je iets koopt in de supermarkt om op te eten, want ongeveer 80% van de producten bevat suiker.

Wellicht is het voor de kinderen een schok wanneer ze geen yoghurtdrankjes, chocomelk, een snoepje , een koekje of fruitsap en frisdrank mogen drinken? Bekijk nu al welke alternatieven je kan aanbieden.

Tel echter alle op en je komt aan een ongelooflijke hoeveelheid suiker die je dagelijks binnenkrijgt.

Ben je niet helemaal overtuigd? Misschien kan dit artikel je alsnog over de streep trekken.

Recepten van deze week:

Avond:

Recepten in beeld

Gegrilde kip met courgette salade
Huevos Rancheros
Maxi burgers
Scampi Diabolique
Tajine met kefta en gepocheerde eieren
Veggie aardappel curry: Aardappel. Zoete aardappel. Ras-el-hanout.