Ken je vijand: suiker kent vele namen.

[fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][three_fourth last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””]

Het zou geen waardige tegenstander zijn, mocht hij makkelijk te verslaan zijn. Suiker. Deze maand februari: onze vijand nr1.

Waarom ik suiker hier regelrecht beschuldig, de vijand te zijn, kon je lezen in het vorige artikel.

Naar aanleiding van dat artikel, kreeg ik heel wat leuke reacties en ook mails van keukenrebellen die graag meedoen aan de uitdaging om deze maand extra aandacht te schenken aan hun suikerverbruik, en bij uitbreiding aan het suikerverbruik van hun gezin.

[/three_fourth][one_fourth last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][/one_fourth][/fullwidth][fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Toegevoegde en geraffineerde suiker vermijden[/title]

Of een product toegevoegde of geraffineerde suikers bevat lees je op het etiket. Een eerste opdracht van deze maand is dan ook om de etiketten te controleren van alle producten die je koopt in de supermarkt.

Naar schatting 80% van alle producten zou toegevoegde suiker bevatten. Dat betekent dat je bijna niets kan kopen in de supermarkt, zonder suiker mee te nemen.

Behalve verse groenten en vers fruit, kan er bijna overal toegevoegde suiker inzitten. Denk dus vooral niet dat het enkel de koekjes, de snoeprepen, de snoepjes of de frisdranken zijn. Ook producten zoals alcohol, klaargemaakte sauzen, tomatensaus of tomatenpuree, vinaigrettes, soep, broodbeleg (allerlei slaatjes), brood en sandwiches, … bevatten vaak toegevoegde suikers.

Misschien niet zoveel, maar: “Vele kleintjes maken een grote”. En zo komt het dat mensen die niet snoepen of die geen frisdrank drinken, ook al snel over de maximale aanbevolen hoeveelheid van 6 theelepeltjes heengaan.

Weet dat 1 blikje frisdrank, die hoeveelheid al ruim overschrijdt.

[one_fifth last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][/one_fifth][three_fifth last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][/three_fifth][one_fifth last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][/one_fifth][title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Verdeel en heers. [/title]

Een verplichting aan de voedingsindustrie is om de meest voorkomende ingrediënten in een product eerst te vermelden. Dus hoe meer er van een bepaald ingrediënt in je product zit, hoe meer vooraan in de lijst het vermeld moet worden.

Een ingrediënten lijst die begint met het woord suiker is dus niet zo gezond. Vandaar dat de vele namen heel handig van pas komen. Verdeel en heers, zeg maar.

[title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]De vele namen van suiker[/title]

De voedingsindustrie is dus heel creatief, onder andere wat toegevoegde suikers betreft. Zo heeft het kind vele namen die niet altijd gekend zijn of die ons niet altijd aan suiker doen denken.

Het is dus een trukje van de voedingsindustrie om te verhullen hoeveel suiker er nu precies inzit. Als consument zou je alle suikers bij elkaar moeten optellen om te weten hoeveel er nu precies inzit. Zo ontsnappen producenten er aan om suiker als eerste ingrediënt te vermelden.

Alleen de ingrediënten lezen is dus niet genoeg.

[one_fifth last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][/one_fifth][three_fifth last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][/three_fifth][one_fifth last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][/one_fifth][title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Etiketten lezen. [/title]

Heb jij al eens een etiket gelezen? Vast wel. Ik vermoed dat de kans groot is, dat je niet helemaal snapt wat er nu allemaal in je product zit. Dit is een mooie weergave van een pot Nutella.

[one_fifth last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][/one_fifth][three_fifth last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][/three_fifth][one_fifth last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][/one_fifth]

1. Suiker op kop.

Suiker staat al op kop, maar let maar eens goed op: zowel bij de suiker als bij de ongezonde palmolie staat niet vermeld over hoeveel % het gaat.

Magere cacao en Magere melk, dat klinkt enigszins gezond – het is toch mager – maar in feite zijn dit voornamelijk suikers. Hoe lekker het ook smaakt, en hoe vlot het ook verkocht wordt, Nutella is alles behalve het evenwichtige ontbijt. Nochtans staat dat zo op hun pot vermeld.

2. Dagelijkse aanbevolen hoeveelheden

 

Ik vind het hoogst verwarrend dat er van dagelijkse aanbevolen hoeveelheid of in dit geval van % wordt gesproken. Waar gaat dit immers precies over.

Bij Nutella betreft het calorieën. Let wel een piepkleine portie van 15gr draagt bij aan 9% van je noodzakelijke calorieën. En dus niet van de aanbevolen hoeveelheid suiker. Want de maximale hoeveelheid is 25gr.

8,5 gr suiker in een portie van 15 gr is gelijk aan 34%. Dus 1 theelepel Nutella = 1/3 van je suikertotaal! Een sneetje wit brood bevat ongeveer 6 gr suiker of 24% van je dagelijkse hoeveelheid. Dat betekent dat je met 1 boterhammetje al 58% van je totale suikers binnenhaalt. Voor kinderen en tieners is de aanbevolen hoeveelheid per dag 16 – 20 gram.

[title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Hoe zit het met fruit? [/title]

Het is vooral de fructose die de boosdoener is. Glucose is een ander type suiker, waaraan we wel nood hebben om onze hersenen goed te laten werken.

Je kan het al denken FRUCTOSE. Het woord zegt het bijna zelf. Ook in fruit zit dus suiker. Let wel het verschil is dat het dan natuurlijke suikers betreft, die bovendien ook worden opgenomen met de vezels van het fruit. Daardoor is de impact van de suikerstoot minder drastisch op je lichaam.

Dat is meteen ook de reden, waarom fruitsap, vooral hetgeen je koopt in de supermarkt even ongezond is als frisdrank. Let daar dus mee op en vermijd dit eveneens. Denk vooral niet dat het beter is voor je kinderen.

Niettegenstaande levert ook fruit een bijdrage aan onze suikerinname. Eet je 2 stukjes fruit per dag, dan haal je daarmee je aanbevolen norm.

Let wel, in tegenstelling tot de lege calorieën van geraffineerde suikers, bevat fruit nog een pak vitamines en nutriënten. Je hoeft fruit dus zeker niet te laten. Integendeel!

[one_fifth last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][/one_fifth][three_fifth last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][/three_fifth][one_fifth last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][/one_fifth][title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Zonder toegevoegde suikers. [/title]

Nu het duidelijk wordt dat suiker slecht is voor de volksgezondheid, proberen voedselproducenten ons om de tuin te leiden met gezonde alternatieven. De zogenaamde gezondheidsclaims op veel verpakkingen zijn echter uitermate misleidend.

De bekendste hier is uiteraard: “zonder toegevoegde suikers”. We denken dan al snel: “Het zal dan wel gezond zijn, en geen kwaad kunnen”.

Producten worden vaak met ingedikt vruchtensap gezoet. Dat is even slecht als gewone tafelsuiker. Einde verhaal. We worden bedrogen.

Wanneer een product (zoals vruchten sap) van nature suikers bevat, valt het immers niet onder de wetgeving ‘toegevoegde suikers’. Dat is handig! Maar dus gewoon een achterpoortje.

[/fullwidth]

Leave A Comment