/November – week 2
November – week 22016-11-09T22:13:35+00:00

Bittere smaken.

Deze week stond er een artikel in de kranten dat wij steeds minder bitter eten. Systematisch wordt ons voedsel gesuikerd en uit groenten en fruit worden de bittere bestanddelen, die trouwens heel gezond zijn, gehaald. Op die manier vervlakt onze smaak, en vooral die van onze kinderen. Hoog tijd om daar iets aan te doen. Zet wat vaker witloof, andijvie, pompelmoes, … op het menu.

Ik gaf deze week een workshop: Gezond snoepen aan de Colruyt Group Academy en ook daar valt het op dat alleen zoete dingen nog in de smaak vallen. Ijsjes met bessen en yoghurt die zijn bijlange niet zoet genoeg. Jammer, want bittere smaken zijn uitermate gezond.

De recepten van deze week zijn stuk voor stuk snel op tafel te krijgen. Er is verschillende keren bloemkool nodig. Kuis dus 1 of eventueel 2 kolen en bewaar ze in de koelkast voor de verschillende gerechten. Hetzelfde geldt voor de pompoen. Die gebruiken we deze week in wel 3 gerechten. Op die manier kan je de ganse pompen verwerken en hoef je niets weg te gooien.

Ook de linzen kunnen vooraf gekookt worden. Maak ook een extra portie Quinoa, om mee te nemen in de lunchbox.

Recepten in beeld

Lamsnavarin
Quinoa met paddenstoelen
Herfstsalade met kip en zoete aardappel
Andijvie puree met worst
Pasta met linzen en zalm
Wokschotel met merguez