Bittere smaken.

Wij eten steeds minder bittere ingrediënten (behalve in onze gin&tonic dan). Systematisch wordt ons voedsel gesuikerd en uit groenten en fruit worden de bittere bestanddelen, die trouwens heel gezond zijn, gehaald. Op die manier vervlakt onze smaak, en vooral die van onze kinderen. Hoog tijd om daar iets aan te doen. Zet wat vaker witloof, andijvie, pompelmoes, … op het menu.

Ik gaf een workshop: Gezond snoepen aan de Colruyt Group Academy en ook daar valt het op dat alleen zoete dingen nog in de smaak vallen. Ijsjes met bessen en yoghurt die zijn bijlange niet zoet genoeg. Jammer, want bittere smaken zijn uitermate gezond.

De recepten van deze week zijn stuk voor stuk snel op tafel te krijgen. Er is verschillende keren bloemkool nodig. Kuis dus 1 of eventueel 2 kolen en bewaar ze in de koelkast voor de verschillende gerechten. Hetzelfde geldt voor de pompoen. Die gebruiken we deze week in wel 3 gerechten. Op die manier kan je de ganse pompen verwerken en hoef je niets weg te gooien.

Ook de linzen kunnen vooraf gekookt worden. Maak ook een extra portie Quinoa, om mee te nemen in de lunchbox.

Recepten van deze week:

  • Je kan dit weekmenu bewaren voor later door op ‘save to my collections’ te klikken

  • Je kan deze recepten printen door op ‘Print Recipes’ te klikken

  • Je kan een boodschappenlijstje maken door op ‘shopping list’ te klikken. Je krijgt dan een volledige overzicht van alle ingrediënten die je nodig hebt om dit weekmenu te maken. Pas eventueel vooraf het aantal personen aan per recept. En wil je een bepaald recept niet maken? Zet dan het aantal personen op 0.