/Sapjes & Smoothies
Sapjes & Smoothies2016-11-09T22:13:36+00:00

Een portie groenten én een portie fruit om de dag mee te starten

‘s Ochtends heb je meestal weinig tijd om te kokkerellen, terwijl het ontbijt toch een belangrijke maaltijd is. Sapjes en smoothies vormen een perfect ontbijt. Ze zijn supersnel klaar: gooi je fruit en groenten in de blender, samen met wat extra ingrediënten en je kan er tegen tot de middag.

Door smoothies te drinken zorg je er voor dat je je dagelijkse portie fruit en groenten drastisch verhoogt.

Tips voor de beste smoothies & sapjes:

  • Maak de basis van je sapjes en smoothies in het weekend klaar. Versnij je groenten en fruit en doe ze in individuele porties in de diepvries. Je kan eventueel diepvriesfruit gebruiken, maar dat bevat meer water dan het fruit dat je zelf invriest.
  • Doe de meest lopende en de meest zachte ingrediënten eerst in je blender. Start met kokoswater, amandelmelk, dan yoghurt en dan pas het fruit en de groenten. Zo hou je je blender aan de gang.
  • Laat waar mogelijk de schil aan het fruit. De meeste voedingsstoffen bevinden zich in of net onder de schil. Was je groenten en fruit zeer goed.
  • Experimenteer met je ingrediënten. Voeg zaken als noten, zaden, havermout en superfoods toe. Op die manier kan je eindeloos variëren en krijg je heel voedende ontbijtjes.
  • Maak je smoothies niet te lang op voorhand klaar. Best is mixen en drinken, anders hebben ze de neiging te oxideren en dat is niet ok. Hou ze maximaal 1 dag in de koelkast.
  • Je wil smoothies met een leuke kleur. Let op met complementaire kleuren. Wanneer je deze mixt krijg je altijd bruin. En tenzij het over chocolade gaat, is bruin geen lekkere kleur voor een smoothie. Mix volgende kleuren dus best niet: rood met groen, geel met paars, oranje met blauw. Je krijgt de mooiste kleuren, door fruit en groenten van dezelfde kleur met elkaar te mixen.
  • Smoothies van groenten zijn gezonder dan deze van fruit. Dat komt omdat fruit van nature veel suikers bevat, nl fructose. Door te persen en te mixen verhoogt de glycemische index. Hierdor heb je mer schommelingen in je bloedsuiker. Natuurlijk is een vruchtensmoothie niet te vergelijken met een frisdrank, waar vooral geraffineerde suikers inzitten. Smoothies van groenten vergen echter iets meer gewenning: ze smaken minder zoet, en in het begin kan het wat vreemd zijn om spinazie te drinken.

Sapjes & Smoothies

[ultimate-recipe-grid template=”102″ filter=”post_tag” multiselect=”true” match_all=”true” match_parents=”true” limit_author=”” limit_by_tag=”category” limit_by_values=”sapjes-smoothies” sort_by=”date” sort_order=”DESC” limit=”30″]