Start to soup.

Maak de eerste soep van het najaar klaar, voor op een frisse avond. 

Hopelijk is de stress van de eerste schooldagen al wat weggeëbd en is de nieuwe structuur een fijne houvast geworden.

Het viel mij deze week vooral op hoe snel het weeral donker wordt. Ik hou wel van de overgangen van de seizoenen. Vooral de herfst (net als de lente) is een seizoen waar ik telkens weer naar uitkijk. Op de ene of de andere manier voelt het als een overgang, een nieuw begin. Waar alles opeens anders wordt. We trekken van buiten terug naar binnen. ’s Avonds gaan de kaarsjes terug aan, een warm bad kan weer ongelooflijk deugd doen en vooral ook … er kan weer dampende soep op tafel gezet worden.

Soep is één van die dingen die onmisbaar zijn in een gezonde levensstijl. Ze leveren met gemak 2 porties groenten, een portie warmte en comfort en ze vullen onze magen, waardoor we minder eten. Vanaf september staat er dan ook heel regelmatig soep op het menu bij ons thuis.

Soep hoeft ook niet saai te zijn, er zijn zoveel mogelijkheden van maaltijdsoepen, over boerensoepen, groentensoepen, exotische soepen, verfijnde (room)soepen, … moet ik nog verder gaan? Met een beetje basiskennis kan soep ook niet mislukken.  Bekijk gerust het artikel: Hoe maak ik lekkere soep?

Deze week starten we dan ook met een vullende ‘Minestrone’ soep, waarmee je zowel ’s avonds als ’s middags een volledige maaltijd op tafel zet.

Volgende zaken kan je vooraf klaarmaken, bijvoorbeeld op zondagvoormiddag: 

  • gevulde paprika’s (bewaren tot dinsdagavond)
  • chinesekoolwraps (voor maandagmiddag!)
  • wortelhummus (kan bewaren tot vrijdag)
  • dikke tomaten maaltijdsoep (voor de hele week in koelkast en diepvries)
  • koolsalade (voor dinsdagmiddag)
  • geroosterde peren (tot dinsdagochtend)
  • chocolade lollies (voor de rest van de week)
  • avocadobroodjes: die bak je vers en eet je zo snel mogelijk op (het deeg kan in de diepvries)

Recepten van deze week:

  • Je kan dit weekmenu bewaren voor later door op ‘save to my collections’ te klikken

  • Je kan deze recepten printen door op ‘Print Recipes’ te klikken

  • Je kan een boodschappenlijstje maken door op ‘shopping list’ te klikken. Je krijgt dan een volledige overzicht van alle ingrediënten die je nodig hebt om dit weekmenu te maken. Pas eventueel vooraf het aantal personen aan per recept. En wil je een bepaald recept niet maken? Zet dan het aantal personen op 0.