Loading...
September – Week 42016-11-09T22:13:36+00:00

Groenten in de krul.

Vervang deegwaren door groenten.

Herfst!

Bekijk onze herfst pagina en het artikel: Waarom eten met de seizoenen goed voor je is.

De herfst is gestart! En hoewel ik niet echt reikhalzend uitkijk naar de koude en vooral de regen (waarvan we deze week onze portie al flink kregen), hou ik wel enorm van de (droge) koudere herfstdagen. Het contrast tussen een koude, frisse herfstwandeling en thuiskomen in de warmte van het haardvuur en de gezelligheid van de kaarsen die branden op de tafel. Zalig! De geur buiten van vocht en schimmels, van vallende (rottende) bladeren en de ijle lucht, steken nogal af tegen de geur van versgemaaid gras en de doffe warme zomerwind. Ik word poëtisch, en dat is niet echt nodig, maar de verandering van de seizoenen (vooral de herfst en binnen een paar maanden alweer de lente) doet mij goed en ik word er blij van.

Ander seizoen is ander eten. Alles mag weer warmer, gezelliger en comfortabeler. Dat merk je ook aan de mensen in je gezin, en op de één of andere manier wordt ook doordeweeks tafelen gezelliger in de koudere maanden.

Soep wordt nog meer gewaardeerd, want naast het feit dat ze gezond is, warmt ze ons ook van kop tot teen helemaal op. Zet dus elke avond een tasje soep op het menu, zo krijg je meteen extra groenten binnen (die hebben we nodig tegen verkoudheden) en zo voorkom je ook dat je uit frustratie (na een uur langer in de file te hebben gestaan door de regen) een dubbele portie eten binnenspeelt (of erger: de chocolade in 1 keer opeet.)

Ook deze week zijn de recepten makkelijk gehouden en grotendeels vooraf klaar te maken:

  • Maak de tajine met kip op zondag en zet ze dan weg in de koelkast, de dag zelf hoef je ze alleen goed door te warmen,
  • Ook de Thaise kippensoep kan helemaal vooraf, gebruik zeker je eigen gemaakte kippenbouillon en je hebt een super medicijn tegen een verkoudheid,
  • Maak ook de bloemkooltaboule op voorhand: een dubbele portie, want 1 keer voor de lunchbox en 1 keer als bijgerecht bij de varkenskotelet (die trouwens binnen de 10 minuten op tafel staat)
  • De bolognese saus maak je ook vooraf en liefst 2 of 3 porties (voor de diepvries) en de courgetteslierten kan je vooraf draaien, maar dat is helemaal niet veel werk de avond zelf, wanneer de saus opwarmt. Maak je ze vooraf? Zet ze in een bord met folie in de koelkast.
  • De kabeljauw tot slot? Dat is alleen wat snijwerk, dus dat kan zeker vooraf. Bewaar de fijngesneden groenten in doosjes in de koelkast, zo ben je ’s avonds heel erg snel klaar. De tomaatjes, die snij je best de dag zelf, want anders verliezen ze veel water.

Steek deze recepten in je persoonlijke weekmenu en druk je boodschappenlijstje af.

Groepeer volgens: alfabet, Maaltijd, Keuken, Dieet
Sleep recept naar je menu:
December 16
Vandaag
Dag 6925
December 17
Morgen
Dag 6926
December 18
dinsdag
Dag 6927
December 19
woensdag
Dag 6928
December 20
donderdag
Dag 6929
December 21
vrijdag
Dag 6930
December 22
zaterdag
Dag 6931
Ontbijt
Lunch
Diner
Klik op een recept voor meer details
Geselecteerd Recept: Geselecteerde Recepten:
Ingrediënt Hoeveelheid

Recepten in beeld

Varkenskotelet met mosterdsaus
Bloemkool taboulé
Kiptajine met tomaat
Courgette bolognese
Tortilla met pompoen en zoete aardappel
Thaise kippensoep met kokos - Tom Kha Kai
Kabeljauw met zomerse groenten
American Paleo Pancakes