Groenten in de krul.

Vervang deegwaren door groenten.

Herfst!

Bekijk onze herfst pagina  en het artikel: Waarom eten met de seizoenen goed voor je is.  

De herfst is gestart! En hoewel ik niet echt reikhalzend uitkijk naar de koude en vooral de regen (waarvan we deze week onze portie al flink kregen), hou ik wel enorm van de (droge) koudere herfstdagen. Het contrast tussen een koude, frisse herfstwandeling en thuiskomen in de warmte van het haardvuur en de gezelligheid van de kaarsen die branden op de tafel. Zalig! De geur buiten van vocht en schimmels, van vallende (rottende) bladeren en de ijle lucht, steken nogal af tegen de geur van versgemaaid gras en de doffe warme zomerwind. Ik word poëtisch, en dat is niet echt nodig, maar de verandering van de seizoenen (vooral de herfst en binnen een paar maanden alweer de lente) doet mij goed en ik word er blij van.

Ander seizoen is ander eten. Alles mag weer warmer, gezelliger en comfortabeler. Dat merk je ook aan de mensen in je gezin, en op de één of andere manier wordt ook doordeweeks tafelen gezelliger in de koudere maanden.

Soep wordt nog meer gewaardeerd, want naast het feit dat ze gezond is, warmt ze ons ook van kop tot teen helemaal op. Zet dus elke avond een tasje soep op het menu, zo krijg je meteen extra groenten binnen (die hebben we nodig tegen verkoudheden) en zo voorkom je ook dat je uit frustratie (na een uur langer in de file te hebben gestaan door de regen) een dubbele portie eten binnenspeelt (of erger: de chocolade in 1 keer opeet.)

Ook deze week zijn de recepten makkelijk gehouden en grotendeels vooraf klaar te maken:

  • De Thaise kippensoep kan helemaal vooraf, gebruik zeker je eigen gemaakte kippenbouillon en je hebt een super medicijn tegen een verkoudheid,
  • Maak ook de bloemkooltaboule op voorhand: een dubbele portie, want 1 keer voor de lunchbox en 1 keer als bijgerecht bij de varkenskotelet (die trouwens binnen de 10 minuten op tafel staat)
  • De bolognese saus maak je ook vooraf en liefst 2 of 3 porties (voor de diepvries) en de courgetteslierten kan je vooraf draaien, maar dat is helemaal niet veel werk de avond zelf, wanneer de saus opwarmt. Maak je ze vooraf? Zet ze in een bord met folie in de koelkast.
  • De kabeljauw tot slot? Dat is alleen wat snijwerk, dus dat kan zeker vooraf. Bewaar de fijngesneden groenten in doosjes in de koelkast, zo ben je ’s avonds heel erg snel klaar. De tomaatjes, die snij je best de dag zelf, want anders verliezen ze veel water.
  • Op zaterdag maak je een herlijk Tajine. Laat ze gerust een paar uur in de oven staan, terwijl je een verfrissende wandeling maakt

Recepten van deze week:

  • Je kan dit weekmenu bewaren voor later door op ‘save to my collections’ te klikken

  • Je kan deze recepten printen door op ‘Print Recipes’ te klikken

  • Je kan een boodschappenlijstje maken door op ‘shopping list’ te klikken. Je krijgt dan een volledige overzicht van alle ingrediënten die je nodig hebt om dit weekmenu te maken. Pas eventueel vooraf het aantal personen aan per recept. En wil je een bepaald recept niet maken? Zet dan het aantal personen op 0.