/, Uncategorized, Voedselkennis/Hebben we dan helemaal GEEN suiker nodig?

Hebben we dan helemaal GEEN suiker nodig?

[fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”yes” equal_height_columns=”yes” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””]

Suikervrij? Allemaal goed en wel, maar heeft ons lichaam geen suiker nodig om te functioneren dan?

Jawel, we hebben suiker nodig, alleen niet de suiker die we denken nodig te hebben.

Ons lichaam heeft glucose nodig om energie te maken en onze hersenen aan het werk te houden. De meeste natuurlijke en geraffineerde suikers bestaan uit een combinatie van glucose en fructose. Hoe hoger het percentage fructose hoe slechter voor ons lichaam.

Bovendien, kan ons lichaam zelf glucose maken. Wanneer we voldoende gevarieerd en gezond eten, maakt ons lichaam zelf glucose aan.

Dus we hebben glucose (suiker) nodig om te overleven, maar bij een gezond eetpatroon en een normale levensstijl maakt ons lichaam dit zelf aan. Bij intensief sporten, is het dan bijvoorbeeld wel nodig je voeding wat aan te passen en je lichaam te helpen. Maar als je een zittend leven hebt, dan heb je geen enkel excuus.

[title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Welke suikers bestaan er? [/title][one_half last=”no” spacing=”no” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”#6666a4″ background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”50px 60px” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””]

In de natuur komen 4 belangrijke suikers voor:

[checklist icon=”fa-check” iconcolor=”#ffffff” circle=”” circlecolor=”” size=”13px” class=”” id=””][li_item icon=””]Glucose: zit in bijna elk voedingsmiddel en is meteen de voornaamste bron van energie voor ons lichaam.[/li_item][li_item icon=””]Lactose: bestaat uit glucose en galactose. Je vinst het in melk en melkproducten[/li_item][li_item icon=””]Sucrose; bestaat uit 50% glucose en 50% fructose. Het komt voor in suikerriet, suikerbieten en de meeste vruchten[/li_item][li_item icon=””]Fructose: Komt van nature voor in fruit, maar wordt tegenwoordig toegevoegd aan allerlei producten. Het wordt door ons lichaam grotendeels opgeslagen als vet.80% van alle bewerkte producten bevat fructose. Het is veradelijk, want je hebt de indruk dat het gezond is, aangezien het ook uit fruit komt. [/li_item][li_item icon=””]Ahornsiroop: 35% fructose[/li_item][li_item icon=””]Kokosbloesemsuiker en palmsuiker: 35 – 45% fructose[/li_item][/checklist][separator style_type=”none” top_margin=”” bottom_margin=”” sep_color=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”” class=”” id=””][/one_half][one_half last=”yes” spacing=”no” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”https://keukenrevolutie.be/wp-content/uploads/2016/02/suikerbiet.jpg” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][separator style_type=”none” top_margin=”” bottom_margin=”” sep_color=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”” class=”” id=””][/one_half][/fullwidth][fullwidth background_color=”#ffffff” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][title size=”2″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]We hebben glucose nodig. [/title]

Alle suikers, natuurlijk en geraffineerde bestaan uit glucose en fructose. Ons lichaam verwerkt deze suikers echter op een totaal andere manier.

Glucose wordt zo goed als direct gebruikt als energie, fructose wordt grotendeels opgeslagen als vet. Belangrijk verschil is het niet? Vermijd dus alvast zoveel mogelijk fructose!

[imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”center” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][/fullwidth][fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”yes” equal_height_columns=”yes” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][one_half last=”no” spacing=”no” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”#70c0ba” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”50px 60px” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””]

Hoe meer fructose een suiker bevat, hoe ongezonder. Ook zogenaamd gezonde alternatieven zijn nog altijd ongezond, want ze bevatten nog steeds fructose.

[separator style_type=”none” top_margin=”” bottom_margin=”” sep_color=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”” class=”” id=””][checklist icon=”fa-check” iconcolor=”#ffffff” circle=”” circlecolor=”” size=”13px” class=”” id=””][li_item icon=””]Tafelsuiker of sucrose: 50% glucose / 50% fructose[/li_item][li_item icon=””]Glucose-fructose siroop of High fructose corn syrup: bevat tussen de 42 en 90% fructose[/li_item][li_item icon=””]Agave siroop: 70 – 90% fructose. Dit wort vaak aan de man gebracht als een gezond alternatief, maar is het dus niet![/li_item][li_item icon=””]Honing: 40% fructose[/li_item][li_item icon=””]Ahornsiroop: 35% fructose[/li_item][li_item icon=””]Kokosbloesemsuiker en palmsuiker: 35 – 45% fructose[/li_item][/checklist][/one_half][one_half last=”yes” spacing=”no” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”https://keukenrevolutie.be/wp-content/uploads/2016/02/suikers-.jpg” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][separator style_type=”none” top_margin=”” bottom_margin=”” sep_color=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”” class=”” id=””][/one_half][/fullwidth][fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”yes” equal_height_columns=”yes” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][one_half last=”no” spacing=”no” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”https://keukenrevolutie.be/wp-content/uploads/2016/02/Screen-Shot-2016-02-10-at-14.41.31.png” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][separator style_type=”none” top_margin=”” bottom_margin=”” sep_color=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”” class=”” id=””][/one_half][one_half last=”yes” spacing=”no” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”#6666a4″ background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”50px 60px” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””]

Fructose? Dat is toch gezond? Dat komt uit fruit!

Dat het uit fruit komt is meteen de reden dat fructose zolang onder de radar bleef. Als het uit fruit komt kan het toch niet slecht zijn?
Dat klopt, maar alleen op voorwaarde dat je er slechts kleine hoeveelheden van eet. Eet je trouwens een stuk fruit, dan zorgen de vezels voor een tragere opname van de suikers.

[separator style_type=”none” top_margin=”” bottom_margin=”” sep_color=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”” class=”” id=””][/one_half][/fullwidth][fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”yes” equal_height_columns=”yes” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][one_half last=”no” spacing=”no” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”#70c0ba” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”50px 60px” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””]

De paradox van de Glycemische Index (GI)

De Glycemische index werd ontwikkeld om weer te geven hoe snel koolhydraten (suikers) uit een product verteerd en omgezet worden door het lichaam. Een GI onder de 55 wordt als laag en dus goed beschouwd. Dat betekent dat de suikers traag worden opgenomen en dus weinig bloedsuiker schommelingen teweeg brengen.

De GI is een soort scorebord voor voedsel. Hoe hoger de GI, hoe slechter.

De paradox ontstaat doordat Fructose een zeer lage GI heeft, waardoor suiker rijke producten vaak een lage GI hebben en daardoor foutief gezond lijken.

Fructose wordt vaak nog steeds aanbevolen voor diabetici. Je weet ondertussen echter dat al die fructose wordt opgeslagen in de lever en in vetcellen. Je bloedsuiker piekt dan misschien niet enorm, maar je lever gaat er aan en je vetcellen groeien als kool.

[separator style_type=”none” top_margin=”” bottom_margin=”” sep_color=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”” class=”” id=””][/one_half][one_half last=”yes” spacing=”no” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][separator style_type=”none” top_margin=”20 px” bottom_margin=”20 px ” sep_color=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” class=”” id=””][imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”center” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][separator style_type=”none” top_margin=”” bottom_margin=”” sep_color=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”” class=”” id=””][/one_half][/fullwidth]
By |2016-02-10T15:29:53+00:00februari 10th, 2016|Healthiness project, Uncategorized, Voedselkennis|0 Comments

Leave A Comment