//, Tips rond organisatie/7 tips om gezondere boodschappen te doen.

7 tips om gezondere boodschappen te doen.

Gezond eten begint in de winkel.

Gezond eten start met het kiezen van de juiste ingrediënten. Het is veel makkelijker om een voedzame en gezonde maaltijd te koken, wanneer je de juiste ingrediënten in huis hebt. Het is ook makkelijker om je goede voornemens vol te houden wanneer er geen ‘slechte’ ingrediënten in huis zijn.

In de winkel is het echter moeilijk om je niet te laten afleiden en je karretje vol te laden met zaken die niet echt bijdragen aan een goede gezondheid. Het is makkelijk om in te laden in ongezonde zaken: diepvriesmaaltijden, kant-en-klaar maaltijden, chips en snoep, …

Je weet immers dat je eenmaal thuis deze zaken makkelijk op tafel krijgt en dat je er dus niets meer hoeft mee te doen. In de microgolf en klaar!

Gezond eten kan voor jou iets anders betekenen dan voor mij, maar wanneer je regelmatig met zaken thuis komt, die achteraf gezien niet bijdragen aan jouw gezondheid of wanneer je je eetgedrag wat wil veranderen, dan komen de volgende tips zeker van pas.

1. Gebruik altijd een boodschappenlijstje.

Klinkt saai, ik weet het. Ik betrap mij er vaak op dat ik vertrek naar de winkel zonder een lijstje en dus zonder een duidelijk beeld van wat ik nu precies nodig heb.

Gevolg: ik dwaal door de volledige winkel in de ijdele hoop dat ik bij thuiskomst precies dat meeheb, wat ik nodig heb. Ik moet zeggen: ‘Ik heb het al duizend keer geprobeerd, het is nog nooit gelukt’.

Een boodschappenlijst zorgt er voor dat:

  • je precies die artikelen meehebt, die je volgende week nodig hebt om je maaltijden te maken
  • het helpt je te focussen op wat je nodig hebt, en leidt je aandacht af van allerlei onnodig en/of ongezonde zaken.
  • je spaart veel tijd in de winkel, want je kan wellicht heel wat gangen overslaan
  • je spaart veel, echt veel geld

2. Vermijd bewust bepaalde gangen.

Je kent wellicht je favoriete supermarkt redelijk goed. Je weet waar de snoep, de taarten, de alcohol, het brood, de chips, enz staan. Je weet ook dat je daar niet moet zijn. Sla die gangen dan toch gewoon over.

Zelf rijdt ik niet meer door de gangen met alcohol (dat drinken we niet), door de brood- en patisserie afdeling (zo min mogelijk, ik probeer brood bij een goeie bakker te kopen en sowieso toch al weinig), door de chips, koeken en snacks gang, de frisdranken gang, … . Misschien is het makkelijker te zeggen waar ik wel passeer:

  • de groenten- en fruitafdeling
  • de vleesafdeling
  • de diepvriesafdeling
  • de droge voeding afdeling (bonen en noten en zaden)
  • en de huishoud- en beautyafdeling (wanneer nodig)

Ik kan je zeggen dat mijn tijd in de supermarkt gehalveerd is en de rekening ook.

3. Koop meer verse groenten

We eten veel te weinig verse groenten. Zorg er dus voor dat je ze steeds in huis hebt, dat zal helpen. Veel mensen beperken zich tot een paar gekende groenten: wortelen, sla, tomaten en lopen dan snel naar de volgende afdeling. Net als je bord, zou je karretje voor 50% uit groenten moeten bestaan.

Dat is toch logisch nietwaar? Laat het idee los dat je slechts 1 soort groente per maaltijd kan eten. Geef gerust én sla én boontjes én kool. Combineer bovendien rauw met geraspt, gestoomd, gebakken. Heerlijk al die verschillende texturen en smaken.

Zie je er tegen op om al die groenten te kuisen? Diepvriesgroenten zijn een zeer goed alternatief. Ze gaan heel vers in de diepvries en bewaren op die manier alle vitamines. Bovendien neem je thuis precies de hoeveelheid die je nodig hebt en klaar.

4. Zorg voor voldoende gezonde stock.

Koop een aantal dozen droge bonen of eventueel bonen in blik. Zorg dat je rijst, quinoa en speltpasta in huis hebt. Ook tomaten uit blik zijn een onmisbaar attribuut.

Hoewel ik zo min mogelijk groenten en fruit uit blik probeer te eten (omwille van de hoge temperaturen waarop ze bewerkt worden), zijn ze op dagen met weinig tijd onmisbaar. Bovendien zijn ingeblikte tomaten van een goeie kwaliteit, ook in de winter. Controleer steeds je etiket en kies voor die conserven met zo min mogelijk toevoegingen en bewaarmiddelen.

5. Koop bij verschillende winkels

Niet de meest tijdsbesparende tip, maar het helpt wel om het shoppen leuker te maken. Ik zal je zeggen: ‘Ik haat boodschappen doen, maar niet als ik allemaal nieuwe en fijne producten kan kopen’.

Ook heb ik betere producten in sommige speciaalzaken en kan ik de supermarkt ‘bewaren’ voor de meeste gewone producten. Fruit en bepaalde groenten haal ik steevast bij de groenteboer of op de markt. Vlees haal ik bij een 3-tal beenhouwers in de buurt, die elk hun specialiteit hebben. Bio haal ik in de Bioplanet. Zo heb ik altijd kwalitatieve producten en ook alle producten die ik wil.

Als ik bijvoorbeeld naar school ga, dan vertrek ik wat vroeger en ga langs bij Bioplanet of soms zelfs naar de horeca groothandel (wat je daar niet allemaal vindt). Ik heb verschillende lijstjes en wanneer er voldoende producten opstaan, ga ik dan langs in de betreffende winkels.

Soms maken we er zelfs een uitstap van. Als ik oosterse zaken nodig heb, dan gaan we een namiddag naar Brussel, Gent of Antwerpen en maken er een leuke dag van. Dat is natuurlijk het nadeel van op de boeren buiten te wonen.

Bijkomend voordeel is dat al die mensen daar, je veel beter kunnen helpen en informatie kunnen verschaffen over hun producten. Dat is pas echt toegevoegde waarde!

6. Hou rekening met de seizoenen

Aardbeien in de winter? Mandarijntjes in de zomer? Princesseboontjes uit Kenia? Ik begrijp het allemaal wel. We willen niet beperkt worden in onze keuzes, we willen alles en wel nu meteen. Maar waar smaakt die aardbei op kerst eigenlijk naar?

Je ingrediënten met de seizoen en liefst zo lokaal mogelijk kopen is niet alleen maar hip. Kolen bevatten andere stoffen dan courgettes. De ene hebben we meer nodig in de winter, de andere in de zomer. De natuur zit goed in elkaar en het ecosysteem is op elkaar afgestemd. Wl je gezond eten? Eet dan zoveel mogelijk mee met de seizoenen.

7. Doe nooit boodschappen wanneer…

  • je honger hebt
  • je moe bent
  • je boos bent
  • ook niet als je iets te vieren hebt
  • kortom… wanneer je je emoties niet helemaal in de hand hebt!!!!

 

Hoe zorg jij er voor dat je enkel gezonde producten koopt? Wat zijn jouw tips voor gezonde boodschappen?

Leave A Comment