[fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][title size=”3″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]UITDAGING 1: MINDER SUIKER. [/title]

De eerste uitdaging in ons Healthiness project is om gedurende deze maand geen, of minstens, veel minder suiker te eten. De uitnodiging is echter om ook, en vooral je kinderen te betrekken, bij deze uitdaging, want op hen is het gevolg van suiker nog het grootst. Een hele kluif, geloof mij maar, om deze maand door te komen.

Want al is iedereen het er over eens: “Suiker is slecht voor ons”, er vanaf geraken blijkt helemaal niet simpel. Dit zeg ik niet om je nu al te ontmoedigen. Een verwittigd man/vrouw is er immers 2 waard. Dus zet je schrap voor deze eerste uitdaging en schaar je troepen achter je!

[title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Waarom starten met minder suiker? [/title]

Als er één ding is waar overheid, medische wetenschap en de man in de straat het over eens zijn, dan is het dat suiker niet goed voor ons is. Er worden hevige discussies gevoerd rond welke voeding gezond is en welke niet, of we nu wel of geen gluten of lactose mogen eten, of vet ons nu dik maakt of een hartinfarct bezorgt, wat er gebeurt als we rood vlees eten, hoeveel superfoods we nu moeten eten, en zo kan ik nog even doorgaan.

In al die welles/nietes discussies is er gelukkig nog één zekerheid, één ankerpunt waar niemand moeilijk over doet, en dat is dat suiker slecht voor ons is.

Deze maand dus geen controverse rond het thema!

[title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Hoeveel suiker eten we feitelijk? [/title][imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe]

De WHO raadt aan om dagelijks maximaal 5% van onze energiebehoeften uit suiker te halen, dat komt overeen met ongeveer 25 gr suiker of 6 theelepels.

Geen enkel land haalt die norm. De Belg eet ongeveer 5 keer zoveel als aangeraden. Dit betekent dat we gemiddeld 125 gr suiker per dag eten of 30 theelepels.

Om het nog iets duidelijker voor te stellen: als je voor een gezin met 4 personen deze suiker zou kopen in de supermarkt dan koop je 3,5 kg suiker per week en eet je die helemaal op. Zo klinkt het ongelooflijk, maar suiker zit werkelijk overal in.

Het ergste van alles is dat vooral kinderen grote hoeveelheden suiker naar binnen werken! Met tot gevolg dat diabetes type 2, de zogenaamde ouderdomsdiabetes, steeds op jongere leeftijd voorkomt. En dat is echt geen lachertje!

[title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Waarom is dit een probleem? [/title]

Suiker heeft een impact op onze gezondheid:

  • we worden er dik van: ondertussen kampt maar liefst 14% van de Belgen met obesitas
  • we krijgen er tandbederf van: uit een studie van UZ Gent blijkt dat 18% van de kleuters er last van heeft. Jaarlijks worden 500 kleine kinderen verdoofd omdat ze rotte tanden hebben.
  • diabetes type 2 (degene die gelinkt is aan levensstijl) is de laatste 10 jaar verdubbeld! 1/12 volwassenen krijgt er mee te kampen. De oorzaak van diabetes type 2 is voornamelijk overgewicht.
  • bloedsuikerspiegel. Hoe hoger de glycemische index van een product, hoe meer je bloedsuiker piekt. Pieken in je bloedsuiker zijn ongezond en slecht voor je concentratie en energiepeil.
  • tandbederf, ja dat weten we allemaal dat suiker onze tandglazuur aanvalt

Maar weet je ook dat suiker:

  • je hersenen aanvalt
  • je humeur om zeep helpt
  • je een vette lever bezorgt
  • je cholesterol verhoogt
  • je een dikke buik bezorgt
  • je hartproblemen geeft
  • er voor zorgt dat je sneller veroudert
  • je afweersysteem aanvalt

[alert type=”custom” accent_color=”#d2d2d2″ background_color=”#6666a4″ border_size=”1px” icon=”fa-comment-o” box_shadow=”yes” animation_type=”0″ animation_direction=”left” animation_speed=”1″ class=”” id=””]Reden genoeg om mee de uitdaging aan te gaan?[/alert]

[title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Wat houdt deze uitdaging precies in? [/title]

Gedurende de maand februari, vanaf volgende week dus, focussen we op suiker in onze voeding.

Vaak weten we niet waar al die suiker vandaan komt. We denken dat we zelf niet zoveel suiker eten, want wij eten toch gezond. Dat is dikwijls een misvatting. Eet je “gezonde” ontbijtgranen, light producten zoals yoghurt, fruitsap ipv frisdrank? Zelfs in zogenaamde gezonde voeding zit veel verborgen suiker.

De uitdaging houdt in dat we ons suiker verbruik bewust verminderen tot maximaal 25 gram of 5 suikerklontjes per dag en dat gedurende minstens 21 opeenvolgende dagen.

[title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Hoe pakken we dit aan? [/title]

Volgende week, ter voorbereiding, focussen we op onze motivatie en kennis over suiker. We kuisen onze voorraadkast en koelkast uit en halen alle suiker uit onze woning? Je kan ze eventueel ergens stockeren, als het experiment niets voor jou blijkt.

Ondertussen kopen we natuurlijk geen suiker meer. Ook niet degene die verborgen zit in ongeveer 80% van alle producten die je in een supermarkt koopt. We lezen dus de etiketten.

We werken een strategie uit, om onze gezinsleden te betrekken bij dit project.

De laatste 3 weken van februari gaan we er dan echt voor. We koken, snacken, lunchen, ontbijten, dineren en drinken zonder suiker. 21 dagen suikervrij, dat is de uitdaging van 7 tot 28 februari. Onze weekplannen worden uiteraard aangepast en je krijgt tal van tips en weetjes.

[title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Eet jij teveel suiker? [/title]

Misschien denk je. OK, dit wordt voor mij een makkie, want ik eet niet veel suiker. Weet je dat wel zeker?

Ons eten zit vol verborgen suikers. Dat is één van de grootste oorzaken van het ganse probleem. Als je nog maar 1 blikje frisdrank per dag drinkt, dan zit je al boven de norm van de Wereld Gezondheidsorganisatie. Zo snel gaat het!

Doe alvast de suikertest van de Standaard. Dat is een eerste stap naar een beter zicht om jouw suikerverbruik.

[/fullwidth]