[one_full last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Maak jij goede voornemens bij de start van een nieuw jaar? [/title]

Hoe staat het na 1 week in het nieuwe jaar met je goede voornemens? Als je die maakt, zoals meer dan 70% van de mensen dan heb je nu, statistisch gezien, al 25% kans dat je ze hebt opgegeven. Van de 30% die geen goede voornemens maken, geeft de overgrote meerderheid aan dit niet meer te doen, omdat ze die toch nooit volhouden.

Dat kan kloppen, want slechts 40% van degenen die er maken houden het langer dan 6 maand vol en na 1 jaar blijft er slechts een dappere 10% over. Wanneer je 2 jaar hebt volgehouden dan bestaat de kans dat je het écht  gehaald hebt. Niet bemoedigend, wel?

 

[title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Top 5 van de goede voornemens. [/title]

Op het lijstje van de dapperen met goede voornemens ziet de top 5 er ongeveer als volg uit:

  1. Vermageren
  2. Georganiseerd worden
  3. Meer sparen, minder verspillen
  4. Met volle teugen van het leven genieten
  5. Fit en gezond blijven of worden

Ik word blij van deze top 5 (gevonden op Statistic Brain), want dit is waar de keukenrevolutie voor staat. Klopt dit een beetje voor jou?

 

[title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Waarom zijn ze zo moeilijk vol te houden? [/title]

Ook De Morgen onderzocht het fenomeen van de goede voornemens. Zij kwamen tot een aantal verrassende redenen waarom we ze niet volhouden:

  1. We maken onze voornemens in de eindejaarsperiode, wanneer we meer ontspannen zijn en we dus de realiteit van elke dag wat kwijt zijn. Onze prioriteiten zien er plots anders uit dan op drukke weekdagen en volgepropte weekends.
  2. We overschatten onszelf. Als je nooit sportte is het weinig realistisch dat je dat nu 3 keer in de week gaat doen.
  3. We denken niet aan onze omgeving en hoe deze zal reageren op onze nieuwe gewoonten. Dat wij 10 kilo willen vermageren, daar zijn partner en kinderen vaak weinig door geboeid.
[title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]Meer succes met het Healthiness Project[/title]

Ik weet wel heel zeker dat gezonder leven, voor jou en bij uitbreiding je gezin op je verlanglijstjes staat. (Ook op het mijne) Ik weet wel zeker dat je dit al vaker geprobeerd hebt en dat het niet gelukt is. (Ook bij mij) Daarom dat we het dit jaar anders aanpakken. (Ook ik).

De meeste mensen die gezonder willen leven, of in ons geval gezonder willen eten, slaan het roer volledig om. Van vandaag op morgen zal alles wat op tafel komt en in onze mond verdwijnt alleen nog goedgekeurd zijn door de hoge gezondheidscommissie (ik weet niet of die bestaat, maar je begrijpt mij wel). Vol goede moed slaan we alleen nog sla, boerenkool en superfood in. En dan gebeurt  het. We zetten het eten op tafel en de oorlog breekt los! Hou je dit 3 dagen of langer vol, dan is de kans groot dat je op dag vier alleen aan tafel zit en de rest van het gezin ergens anders eet.

Om dit te voorkomen werken wij (jij en ik én uiteraard ons gezin) stapsgewijs aan een gezondere levensstijl. Stap voor stap, tot we tegen volgend jaar de som maken en kunnen vaststellen dat we reuze vooruit gegaan zijn. De planning is als volgt:

  • februari: minder suiker
  • maart: evenwichtig eten wat is dat
  • april: meer vitamines en nutriënten
  • mei: minder industriële voeding, meer ‘homecooked’
  • juni: meer plantaardig eten
  • juli: minder antinutriënten
  • augustus: meer smaak
  • september: minder gluten en geraffineerde koolhydraten
  • oktober: meer gezonde vetten
  • november: evenwichtig dierlijk en andere eiwitbronnen
  • december: gezond zondigen
  • januari: over dierlijke melkproducten

Maand na maand verdiepen we ons in één van deze domeinen en pakken deze aan. Zo is het niet teveel in één keer. Ik vermoed dat minder suiker eten om te starten al een harde noot om te kraken zou kunnen zijn. Hoe zal dat er allemaal uitzien? Wel, het menuplan van deze week is een heel klein voorproefje. Want deze week staat er geen vlees op het menu. Wel 2 keer vis en 1 keer kip, maar ook 2 keer veggie. Eens kijken hoe daar op gereageerd wordt 😉

Bedenk welke strategie jou het meest kans op succes geeft:

  • niets zeggen en gewoon de vis op tafel zetten
  • het bespreken met je gezin en kijken of ze dit voor 1 week zien zitten. Een klein experimentje, daarna doen we weer ‘normaal’.
  • ze confronteren met dit verschrikkelijke filmpje over de dierlijke voedingsindustrie (niet aangeraden voor gevoelige zielen!)
  • iets anders…
Tot slot, vanaf mei, de maand van meer homecooked, gaan we van start met een “start to cook: Healthy” programma. Stap voor stap ontdekken we zo de geheimen van de keuken, waardoor zelf koken ontspanning wordt. Klinkt goed niet?
[/one_full]