[one_full last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””]

De luie vakantie dagen zijn zo goed als voorbij. Volgende week start een nieuw schooljaar, misschien ook een nieuw werkjaar. Dit is één van de meest stressvolle momenten van het jaar. No kidding!

We willen allemaal zo lang mogelijk profiteren van de zomervakantie en komen dinsdag tot de conclusie dat het schooljaar begint. Kinderen moeten opeens vroeger op en kunnen niet rustig wakker worden, de brooddozen zijn nergens te vinden (in het slechtste geval zitten ze nog ergens in de boekentas van vorig jaar), turnzakken zijn vergeten, … Laat je dit jaar niet vangen en start dit weekend met de voorbereidingen van ‘de overgang’.

[/one_full][title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]1. Pas het ochtendritme aan.[/title]

Probeer dit weekend wat vroeger op te staan en hou maandag generale repetitie. Doe de kinderen maandag op schooltijd opstaan en voer de routine in die je op schooldagen nodig hebt. Ben je maandag thuis? Maak de fun dan compleet door ook de lunchbox in te pakken en ga eventueel hiermee picknicken in het park of eet de lunch gewoon thuis in de tuin op.

[title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]2. Ga vroeger slapen.[/title]

Vroeger opstaan, betekent vroeger gaan slapen. Iedereen heeft zijn eigen minimaal aantal uurtjes nachtrust nodig. Bekijk hoe dit in jouw gezin is en pas de slaaptijden vanaf vandaag aan. Zo gaat het volgende week veel beter.

Een goede, en voldoende nachtrust is één van de belangrijkste voorwaarden om geconcentreerd te kunnen werken.

Probeer voor het slapen gaan tv’s en computers (en alle andere dingen met een scherm) te vermijden. Zet Minstens 30 minuten voor slaaptijd al deze dingen uit en doe een aantal ontspannende dingen.

Een avondritueel is ideaal.

  • Persoonlijke verzorging: tandenpoetsen, wassen, pyjama’s, … Zorg dat er voldoende tijd is hiervoor, dan is het ook beter gedaan.
  • Ontspanning: lees (samen) een boek, mediteer 10 minuten, schrijf in je dagboek, vertel elkaar een verhaal, … Breng nog wat quality time door.
  • Ga op een vast uur slapen: vroeg genoeg zodat je voldoende rust krijgt.

[title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]3. Haal alles uit de kast![/title]
Letterlijk! kijk dit weekend na welke kleren je de kinderen dinsdag en de rest van de dagen wil laten dragen. Zijn ze al groter en willen ze zelf beslissen? Dan nog zorg er voor dat die beslissing ’s avonds gemaakt wordt.

Met tieners kan dit aankleden nog grotere drama’s geven dan met kleintjes. Vraag dus zeker ook of ze nog ergens kleren hebben liggen die in de was moeten. Het zal de eerste keer niet zijn dat mijn dochter boos is omdat haar favoriete t-shirt niet gewassen is. Mijn fout, natuurlijk!

Met mijn zoon is het makkelijker. We leggen gewoon pakketjes klaar voor de rest van de week en die neemt hij ’s morgens. No problem. Soms zijn mannen toch zo simpel!

[title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]4. Verander de kamers[/title]

Of het nu voor jezelf is of voor je kinderen, maak je bureau klaar! Dit is zowat het leukste onderdeel van de voorbereiding. Koop samen met de kinderen wat kleine spullen die hun bureau leuker maken. Dat helpt meteen om dat bureau op te ruimen en alle vakantiespullen op te bergen.

Zorg voor een opgeruimde kamer met leuke en handige werkspulletjes, dat verandert de mindset van de kinderen en ook van jezelf trouwens!

Leg een eerste kleine voorraad aan, zo moet je volgende week niet achter al die schoolspullen aan. Ik heb 10 jaar voor Dreamland gewerkt en op 1 én 2 september ging een groot deel van de ‘centrale diensten’ helpen in de winkel om de massa op te vangen. De winkelkarretjes worden zelfs weggehaald omdat er anders teveel ruimte wordt ingenomen. Daar wil je niet tussenstaan.

Koop dus al wat EHBO-zaken, zodat de kinderen minstens de eerste week doorkomen, al die dingen hoeven niet direct perfect in orde te zijn.

Bekijk met je kinderen hoe ze zich willen organiseren. Dat kan ook al met kleine kinderen, zo leren ze een belangrijke vaardigheid. Hoe wil jouw kind zijn of haar schoolwerk organiseren?

  • in dozen, schuifjes, inboxen, …
  • of heel netjes in mapjes, filesystemen, hangmappen, …

Dit hangt af van je kind, laat het dus zeker meebeslissen hoe het dit wil doen.

[title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]5. Maak je ideale week.[/title]

Wie op keukenrevolutie is terecht gekomen via Johan – Extratijd, die weet het wel: de week vooraf voorbereiden is cruciaal.

Haal dus de familiekalender boven, of koop er één, en duid aan wie wat wanneer doet. Naast school zijn er ook nog de na-schoolse activiteiten, bezoekjes aan winkels waar je normaal niet komt: schoolbenodigdheden, turngerief, …

Maak er een gewoonte van op wekelijks samen een half uur of een uurtje samen te zitten en de agenda’s te overlopen. Ook voor je kookweek is dit belangrijk. Doe je boodschappen op zaterdag? Dan kan je dit op vrijdagavond doen, eventueel met een lekker aperitiefje en een hapje – is dat geen leuke gewoonte om het weekend in te zetten?

[title size=”2″ content_align=”left” style_type=”default” sep_color=”” margin_top=”” margin_bottom=”” class=”” id=””]6. Eten is belangrijk[/title]

Uiteraard moeten we ook de kook/eet week voorbereiden. Wie heeft wat wanneer nodig, wie is er ’s avonds thuis of net niet?

Zet brooddozen, lunchboxen, drinkbekers, … klaar. Eventueel koelelementen in de koelkast of diepvriezen?

Doe boodschappen voor dit alles en breng voldoende fruit en gezonde snacks mee.

Check ons weekplan voor een ganse week eetplezier